Thursday, April 4, 2013

Preference


Ziarah ke Tronoh tempoh hari terlalu singkat dan melelahkan. Khamis malam Jumaat, di kala Muslimin dan Muslimat menyurahkan Yassin, saya dan seorang teman leka bercanda girang diselang seli dengan tidur-tidur ayam dan alunan muzik bertempo perlahan dalam perjalanan dari Sentral Pudu ke Tronoh. Setiba di Tronoh, kami disambut hangat oleh dua orang lagi teman, seorang India dan seorang Melayu berparas Cina/Jepun. Kepingin saya pada Nasi Goreng Ayam Madu dan Milo Suam Gelas Kecil Farouk dan Sithick saya lempiaskan. Yang kemudiannya dibilas dengan batang-batang rokok sambil bahan-membahan mesra sesama teman-teman lama.

Sabtu pagi. Sesi lepak-lepak bersama teman-teman lama berlarutan sehingga ke angka 4. Rencananya, saya akan menumpang seorang teman lama sehingga ke ERL Salak Tinggi untuk kembali ke Kuala Lumpur. Masalahnya, badan saya terlalu capek dan hasut kantuk sudah membelenggu usai pesta hedonisme. Akhirnya saya tewas. Mujur teman yang sudi menumpangkan saya itu menelefon saya seawal jam 7.30 pagi, membunuh mimpi sweet saya dalam pelukan bidadari syurga. Kami singgah sebentar di Ipoh, heavy breakfast dengan Nasi Ganja, Sirap Ais dan Caramel Custard di Yong Suan dan kami tapau sebotol soya dan semangkuk tau fu fah untuk dinikmati bersama dalam perjalanan.

Sepanjang perjalanan, dengan penuh kerah saya menahan kantuk menemani teman saya, ya seorang perempuan, bergebang perihal perkara yang berlaku sejak kali terakhir kami ketemu di KLCC. Keterujaan saya membuak-buak apabila teman saya dengan matanya yang berkilau-kilau mengkhabarkan perihal rencananya mahu menamatkan zaman bujang selewat-lewatnya tahun hadapan. Imbau lampau kami mengulang tayang tahun 2011, ketika malam-malam kami diisi dengan luah rasa yang berkisar perihal cita-cita, harapan dan masa hadapan (baca: sekarang). Dalam keghairahan teman saya bergebang, saya hanyut dalam lamunan mengenangkan saya masih di takuk lama, seperti garis graf eksponensial negatif.

Teman-teman rapat lama mahu pun baharu sedia maklum saya begitu cerewet orangnya. Preference. Such a big deal. Pernah saya lalui satu fasa yang mana saya sanggup  menanti ribuan tahun hanya untuk menemukan yang satu (baca: the one). Jika tidak bernasib baik, siang malam saya masih boleh mengharap pada kasih bidadari syurga di dunia abadi kelak. Mencari-cari kesempurnaan di dalam ketidaksempurnaan. Seolah-olah saya punya list dengan kotak yang bisa ditanda tick pada bahagian kirinya. Metafora yang melampau mungkin. Tetapi saya akur pada kejadian saya sebagai seorang kerdil yang gemar mengimpi yang indah-indah. Seakan-akan saya mendambakan separuh lagi bahagian diri saya yang paling sempurna di mata saya atau pun salinan seratus peratus seorang saya tetapi dalam versi seorang perempuan.

Teman saya seorang talented entertainer (baca: pengibur genius). Dengan petikan temali gitar pada key tertentu, teman saya mampu melaraskan projeksi suaranya pada key yang sama. Tanpa didikan formal, dendangan lagu-lagu Melayu mahu pun diction (baca: sebutan) Inggerisnya begitu molek. Showmanship yang memukau bersama teman-teman kugirannya menjentik rindu pada saat-saat gemilangnya. Perubahan yang terzahir pada diri teman saya adalah pada pengisian ilmu bertunjangkan agama dan keTuhanan. Saya sedikit tersentuh. Kerana masih punya insan yang boleh duduk bersama saya, bergebang perihal yang pelbagai tanpa jeling mata yang menghukum. Saya betul-betul hargai.

Preference. Bilang teman saya, kejadian insan saling melengkapi. Hujahnya pada seorang perempuan yang diciptakan dari tulang rusuk kiri seorang lelaki dan hubung kaitnya dengan posisi seorang perempuan di kiri seorang lelaki di ranjang. Apa yang tidak ada pada diri kita diseimbangkan dengan apa yang ada pada diri yang seorang lagi. Menjadi satu. Kedengaran romantis, bukan? Saya setuju. Teman saya analogikan jika kita punya 10 preference pada sehelai kertas yang berkeronyok, yang punya list dengan kotak yang bisa ditanda tick pada bahagian kirinya, 3 preference itu kemungkinan ada pada diri kita dan selebihnya  (dengan bilangan tujuh) ada pada yang seorang lagi. Teori saling melengkapi itu menjadi valid.

Semua ini tidak penting bagi saya, ujar saya pada teman saya. Mungkin ceritera yang dikongsi antara kami dalam pertemuan singkat kami selama ini membuatkan teman saya mampu membaca saya seperti sebuah buku, dari halaman hadapan ke helai penghabisan. Sambung teman saya lagi, mencari seorang yang boleh menerima kita seadanya, baik mahu pun buruk, bukan sesuatu yang mudah, perjalanan yang begitu panjang. Saya tersangat bersetuju. Saya pernah terbaca, jika seseorang mahu merubah diri kita, sisi yang mana pada diri kita yang membuatkan seseorang itu terjatuh hati pada diri kita ketika awalnya? Perkara ini begitu subjektif dan mungkin, hanya hati imaginari yang mampu menterjemah.

Apa-apa pun, saya tumpang ‘yay’ atas perkhabaran teman saya itu.

Preference. Preference.

Thursday, 4 April, 2013, 11:01 AM

No comments:

Post a Comment