Wednesday, May 29, 2013

Hidup

Hidup ni pasal apa aa?

Ketentuan dan pilihan.

Maksud kau?

Tuhan dan manusia.

Apa kaitan?

Ketentuan Tuhan. Pilihan manusia.

Hm.

Tuhan tu adil. Kau tak percaya?

Aku percaya je.

Tapi sejauh mana kau percaya?

Entah lah bhai. Kau rasa?

Aku percaya Tuhan tu dah tentu kan semua benda dalam hidup. Dua ketentuan dari Tuhan, satu ketentuan untuk kita pilih. Atas kita.

Kalau salah macam mana?

Tu aku tak berapa nak setuju sangat kot.

Asal?

Pilihan yang tepat dan pilihan yang tak berapa nak tepat. Aku percaya dengan benda tu. Takde salah, betul.

Maksud kau?

Tuhan cipta kita tak perfect. Sampai ke mati, kau mungkin menyimpang sekali dua. Atau banyak kali. Tapi. Tuhan tahu kan. Dia cipta kita. Kau tak percaya Tuhan tu adil?

Aku percaya.

Tu lah hidup ni mengenai ketentuan dan pilihan. Ada temali yang menyambung antara Tuhan dan kita.


Wednesday, 29 May, 2013, 11:53 AM

No comments:

Post a Comment