Wednesday, June 26, 2013

Kenapa Perlu Ada Kita dan Mereka?

Aku dengar kau cari calon.
Aa. Kena dah start cari. Kita pun bukan nak muda sangat dah.
Bagus lah macam tu. Aku kalau boleh pun, teringin juga.
Haha, tu apa kau tunggu lagi?
Nanti lah dulu kot. Banyak lagi benda yang aku nak buat.
Kalau dah kahwin pun boleh je buat.
Haha, boleh je. Tapi tu lah. Kahwin sekarang kan banyak nak pakai duit.
Rezeki tu ada je. Bukan anak je yang bawa rezeki. Kahwin pun bawa rezeki. Apa-apa benda baik kat sisi Tuhan, insya-Allah, ada bahagian rezeki dia.
Betul juga cakap kau tu. Tapi nanti lah. Aku pun tak berapa nak ready lagi ni. Aku bajet 35 lah kot baru start fikir, haha.
Lambat sangat tu. Kalau ada jodoh tak ke mana. Entah-entah, kau kahwin dulu.
Haha, entah lah. Kau lah dulu. Kau yang tengah cari calon. Aku steady lagi ni.
Amin. Mudah-mudahan lah. Harap-harap macam tu lah.
Ni apa modus operandi kau nak cari calon ni?
Cadang nak pakai Baitul Muslim.
Oh, bagus sangat tu. Aku pun sebenarnya setuju juga dengan Baitul Muslim.
Haha, kau pun?
Haha, kau tengok je aku macam ni. Ada juga dulu aku fikir nak pakai Baitul Muslim. Tapi tu lah, takut tak layak je lah, haha.
Apa pula tak layak. Cukup serba-serbi dah. Tinggal nak register je. Eh, ni, alang-alang, aku tunjuk kat kau form dia. Ada dalam PC aku ni.
Pergh, form siap. Maju seyh.
Haha, mesti lah. Jap aa, aku tunjuk.
Uish, boleh tahan detail juga kriteria dia eh. Mantap juga.
Kena lah. Kang ada yang tak masuk ke, tak sekufu ke. Satu hal juga.
Eh, ni tarikh tarbiyah ni apa pula ni?
Tarikh kau join.
Eh, apa pula macam tu. Aku kan Muslim. Ni kan Baitul Muslim. Tak kan kalau aku tak join, takde tarikh tarbiyah, aku tak boleh guna Baitul Muslim?
Hmm.
Asal ada macam ni pula? Bukan apa. Benda ni kan nak galakkan Muslim bina keluarga Muslim. Fundamental dia tu aku setuju, aku akui. Asal kena ada benda-benda macam ni? Kiranya kalau aku berkenan, nak jadikan seorang perempuan dalam organisasi, yang sah bagi aku, tak boleh ke macam mana?
Biasanya, perempuan (dalam organisasi) tak digalakkan kahwin dengan lelaki yang luar dari organisasi.
Kalau lelaki dalam organisasi nak kahwin dengan perempuan yang luar dari organisasi?
Boleh. Kan sebab lelaki tu imam. Memimpin perempuan.
Laa, macam tu pula? Kejap, ni dah macam kasta, double standard. Kita kan sama aqidah. Kau Muslim, aku Muslim, perempuan dalam organisasi korang Muslim. Perempuan luar dari organisasi korang Muslim. Benda ni nama pun ada perkataan Muslim, Baitul Muslim. Asal ada benda-benda macam ni?
Biar senang nak faham aku rasa. Sebab kalau lelaki luar organisasi kahwin dengan perempuan dalam organisasi, kalau ada program malam-malam atau hujung minggu, takut lelaki (dari luar organisasi) tak faham.
Tapi tu kan bini dia. Hak dia. Tanggungjawab dia. Kalau dia tak izinkan, bini dia kena ikut. Syurga perempuan bawah tapak kaki suami. Tak kan lah semata-mata nak hadir program macam tu sampai derhaka suami. Lain lah kalau suami dia izinkan, tak jadi hal lah. Tadi kau juga yang cakap lelaki kena pimpin perempuan. Ni dah contradict dah ni.
Sebab tu lagi senang kalau perkahwinan ni sesama orang dari organisasi.
Ni dah tak betul. Aku tak rasa Islam jumud sampai macam tu sekali. Ni dah lari dari fundamental, basis Islam. Yang aku faham, Islam ni lain dari agama lain sebab persamaan taraf. Bukan sesama manusia je, lelaki dan perempuan pun sama. Kita ni siapa nak mempersoalkan letak duduk kemuliaan seseorang kat sisi Tuhan. Kan perkahwinan antara lelaki dan perempuan tu saling melengkapi. Bukan lelaki je boleh memimpin, perempuan pun sama.
Tapi ada baiknya lelaki yang memimpin perempuan.
Entah. Tapi aku tak setuju sangat dengan konsep holier-than-thou ni. Mungkin betul lah. Kekadang kita yang buat leceh. Kita yang lebih menghukum daripada Tuhan. Lebih Tuhan daripada Tuhan.

(Diolah dari perbualan sebenar. Permasalahan berkenaan isu-isu berkait turut dimasukkan sebagai nilai tambah untuk difikir-fikirkan.)


Wednesday, 26 June, 2013, 2:35 AM

No comments:

Post a Comment