Wednesday, July 3, 2013

Istikharah I


Kau tidak berkata apa. Menguntum senyum cuma. Dengan kulum senyum itu kau berkata-kata. Bait yang terlepas dari ulas bibir manismu itu memuisikan bunyian terindah yang tidak akan lagi menjadi halwa dunia. Kau memandang dengan penuh kelembutan dengan calitan senyuman pada sebuah keanggunan. Ah, gorgeous. Aku terkesima. Dan oh ya, aku tertawan. Umpama jatuh cinta pandang pertama. Dan masih. Senyuman itu bisa membikin aku terus jatuh dan jatuh dan jatuh. Bebas. Dalam momen yang tidak diikat Hukum Masa itu, graviti menjadi sesuatu yang absurd. Graviti yang ada cuma antara kau dan aku. Opposite attraction. Ruang ketika kau dan aku yang pastinya sama sekali berbeda. Umpama ada bumi dan adanya syurga. Cuma aku pengimpi hina yang terhumban terperosok jauh ke dunia yang mengasyikkan, dipeluk noda dan digelumang dosa, berkhayal mendambakan candu cinta seorang bidadari kurungan syurga. Dan kau, bidadari kurungan syurga itu, merahmati aku dengan kepar sayap-sayap cinta dari kejauhan. Cinta itu aku sambut bagai mengemis kecap bahagia di lorong-lorong kelam yang tidak pernah disentuh partikel cahaya. Lantas hiba itu hilang. Lara itu terhapus. Dan mimpi ngeri semalam itu perlahan berlalu, tanpa sekelumit tinggalan puing-puing duka.

Hanya kerana secoret senyum pada kanvas keanggunan dalam kebisuan kata.


Wednesday, 3 June, 2013, 2:20 AM

No comments:

Post a Comment