Friday, July 26, 2013

Tukang Karut Bercerita

“Raya last year, time aku tengah gatah lemang dengan rendang kat kampung, tetiba Mak aku tanya, ‘Abang takde kawan dengan sape-sape ke?’ Aku pelik jugak sebab Mak aku macam tak pernah ambil port sebelum ni. Aku cakap lah aku tengah kawan dengan sorang ni. Pastu Mak aku suruh aku ajak dia datang rumah time open house. Aku cakap, ‘Boleh je, takde hal.’ Aku pun ajak lah dia datang. Aku tengok dia ngan Abah aku macam layan je borak sakan mende-mende banker. Aku pun bukan tau sangat borak duit ni. Dengan Mak aku pun aku tengok dia okay. Tolong Mak aku kat dapur semua. Nak amik hati Mak aku pun bukan susah, Mak aku tu sempoi je. Asal gaya tak malas, settle. Pastu ada sekali aku jalan-jalan pusing Penang, dah kebetulan aku kat Penang, dia ajak aku datang umah dia jumpa Mak Abah dia. Cuak gak aku. Jumpa Mak Abah orang bhai, pe kes. Satu je, kalau nak amik hati Mak awek ni, aku rasa memang takde hal. Nak amik hati Abah dia tu. Pergh. Aku serius tatau nak buat macam mana. Tapi okay lah. Aku buat lawak bodoh aku macam biasa, Mak dia gelak je. Abah dia tanya aku pasal kerja lah, family lah, aku layan je. Sebelum balik tu, Abah dia cakap, kalau tunang pun bagus gak. Aku macam pergh, biar betul. Takkan nak tunang dah. Abah dia cakap nanti hantar lah rombongan meminang. Aku cakap, ‘Insya-Allah Uncle, nanti saya sampaikan pada Mak Abah saya.’ Mulut manis macam haram. Dia hantar aku sampai Bayan Lepas. Time tu duit lebih, naik flight siap bhai. Up tak up, haha. Tak lama lepas tu, kitorang tunang. Okay lah rasa ada tunang ni. Macam sweet gak lah. Jumpa member-member, time nak kenalkan ke, pe barang ‘This is my girlfried.’ Tak market lah. ‘Kenalkan, tunang aku.’ Bagitau aku, member mana yang tak jeles kau cakap macam tu. Kitorang okay lah. Macam okay lah. Tu lah ceritanya pasal aku dengan tunang aku, seorang Sharifah."

Seronot betul buat-buat cerita time tunggu nak buka puasa ni. Gasak lah.


Friday, 26 June, 2013, 4:34 PM

No comments:

Post a Comment