Saturday, December 14, 2013

Bicara Sama Tuhan

Dalam gelita malam
Sayup mendayu terdengar
Lenggok merdu muazzin
Mendendang syahdu seruan azan

Aku amati jauh kayangan
Di situ letaknya sang jelita rembulan
Berteman sepi
Dan tebaran kerlip indah bintang

Aku hembus
Jalin kepul asap mengawang
Sebuah kedukaan kepam
Segumpal kekecewaan gampang
Dan sekeping hati yang rawan

Kecewakah Dikau sama aku Tuhan?
Atau aku yang menista sebuah ketentuan
Apa lupakah Dikau pada aku Tuhan?
Atau mungkin aku yang
Alpa, leka, hanyut dalam ilusi dan bayangan

Terima kasih Tuhan
Atas kedukaan, kekecewaan dan hati yang rawan
Simbolik rahmat-Mu, rahim-Mu
Yang tersirat kurnia nafas kehidupan
Walaupun
Ah memeritkan

Dan aku masih di sini
Mengghairahi kekasih hati
Dalam kedegilan perilaku insani

Saturday, 14 December, 2013, 12:35 PM

No comments:

Post a Comment