Wednesday, December 4, 2013

Qistina

“Comel lah awak ni. Kiss sikit pipi. Muah!” Amer hadiahkan sebuah ciuman kepada Qistina. Gebu. Harum tepek bedak wangi pada pipi Qistina menjajah bau. Mata bulat bayi perempuan 18 bulan itu berkerlip-kerlip memandang tepat pada Amer. Cuba berbahasa dengan lenggok mata, walau dalam bisu.

“Bila awak nak start cakap ni. Sebut, Uncle, Uncle,” ajuk Amer. Dukungan pada bayi montel itu dikemaskan. Ruang legar Menara Berkembar PETRONAS dipenuhi keramaian yang lalu-lalang pulang usai waktu pejabat. Amer tilik jarum jam di tangan. 5.50 petang. 10 minit lewat dari masa yang dijanjikan.

Amer lap cermat leleh air liur Qistina di dagu. Hari ini Puan Shamsiah kenakan sepersalinan bayi berona terang untuk cucu kesayangan. Kata Puan Shamsiah, biar nampak ceria, terserlah riang seorang bayi comel yang sihat. Baju rona biru langit dengan pasang seluar bercorak jejalur warna pelangi.

Dari kejauhan, seorang gadis datang menghampir dengan layang lambai dan ukir senyum. Amer balas dengan senyum sambil melambai-lambaikan tangan kecil Qistina. Rambut lebat Qistina yang mengurai menutupi dahi Amer singkap perlahan. Amer cium pipi Qistina yang mulus melepas geram sayang.

“Hye Amer. Long time no see. How are you?” sapa mesra gadis, anggun dalam persalinan kebaya nyonya.

“I macam ni je lah Zara. Biasa-biasa je. You?” seloroh Amer membalas tanya.

“I’m fine. Kerja lah banyak sikit. Biasa lah, berkais rezeki,” derai tawa gadis itu. “And who’s this lil’ cutey pie?” Zara mengagah-agah pada Qistina yang masih dalam pelukan Amer.

“Oh, kenalkan, my niece, Qistina. Comel kan? Nak dukung?” Qistina beralih dukungan.

“Bagusnya your niece ni. Tak takut dengan orang,” sebuah ciuman dengan lipstik merah garang lekat pada pipi gebu Qistina. Bayi comel itu balas dengan serang kerlip mata bulat pada Zara.

“Ha’ah. Anak buah I ni memang tak takut orang. Macam ni je lah. Diam je. Comel je,”  tersengih Amer. Matanya melilau-lilau mencari kelibat seseorang dalam sesak ramai.

“You tunggu siapa ni?” Zara membuah tanya menyedari tingkah Amer.

“I tunggu Raihan. Lambat pulak hari ni,” dalam tenang Amer, punya resah gelisah yang terpamer.

“Kejap je lagi tu. You ni, sabar lah sikit,” Zara mengembalikan Qistina pada Amer. “I have to go. Let’s catch up later okay? Lama tak dengar cerita you,” Zara cubit manja pipi gebu Qistina.

“Yeah sure. No problem,” sekali lagi Amer melambai-lambaikan tangan kecil Qistina pada Zara. Gadis itu berlalu hilang dalam keramaian di ruang legar Menara Berkembar PETRONAS.

“Hye,” sapa suatu suara lembut dari sisi belakang Amer.

“Laa awak. Kenapa dari belakang. Jenuh saya cari,” omel Amer pada gadis yang manis dengan senyum menawan menyeri muka.

“Lama dah saya tengok awak dengan Qistina tadi. Saya tengok je dari belakang tu. Hye Qistina. Meh kat Auntie,” Qistina seraya mendepa tangan pada gadis itu. Bibir mungil bayi itu tercoret senyum kecil.

“Kita nak pergi mana ni?” tanya Amer.

“Bawak Qistina jalan-jalan jom?” bilang Raihan melaga-laga hidung comel Qistina.


Wednesday, 4 December, 2013, 10:05 PM

No comments:

Post a Comment