Thursday, June 19, 2014

Tanya Bilang

Aku tanya pada hati, 'Apa rasa kau, kawan?'
Bilang hati sama aku, 'Mana rasa apa2, kawan.'

Aku tanya pada mata, 'Apa lihat kau, kawan?'
Bilang mata sama aku, 'Bidadari kayangan mencemar duli ke muka bumi, kawan.'

Aku tanya pada hidung, 'Apa bau kau, kawan?'
Bilang hidung sama aku, 'Bauan syurga harum menerpa laju reseptor, kawan.'

Aku tanya pada bibir, 'Apa bicara kau, kawan?'
Bilang bibir sama aku, 'Luah bicara yang cantiknya tak pernah tertutur, kawan.'

Aku tanya pada telinga, 'Apa dengar kau, kawan?'
Bilang telinga sama aku, 'Kidung yang menjadi bunyian yang penuh mengasyikkan, kawan.'

Aku tanya pada jemari, 'Apa sentuh kau, kawan?'
Bilang jemari sama aku, 'Mulus lepak kulit yang bisa menghangatkan sukma, kawan.'

Aku tanya pada kaki, 'Apa pijak kau, kawan?'
Bilang kaki sama aku, 'Tidak terjejak pijak pada bumi nyata, mahu terbang bersamanya, kawan.'

Aku tanya pada akal, 'Apa fikir kau kawan?'
Bilang akal sama aku, 'Tanyakan terus pada hati, usah diambil pusing telah ku.'

Aku tanya pada hati (kembali), 'Apa rasa kau, kawan?'
Bilang hati (buat kesekian kali) sama aku, 'Bidadari kayangan itu bukan yang tertinta untuk kau, kawan.'

Peristiwa di medan selera aras dua KLCC.
Setelah tiada khabar berita buat sedetik yang lama.

Thursday, 19 June, 2014, 9:27 PM

No comments:

Post a Comment