Sunday, September 21, 2014

Hidup Umpama Drama Tivi Tiga

Hidup umpama Drama Tivi Tiga. Dulu aku selalu tertanya2, mana penulis skrip drama dapat idea menulis. Pengalaman sendiri, perkongsian isi hati dari seorang yang asing, realiti mahu pun sekadar imaginari nakal sang penulis. Banyak drama, berpuluh2 episod dan kekadang mencecah ratusan, dah macam telenovela Betty La Fea. Pergh, kreatif seh. Tahun berganti tahun, usia makin bertambah, dan aku mula sedar. Di persimpangan hidup yang turun naik, banyak sosok aku ketemu. Ada yang dengan rela hati berkongsi kisah, cerita. Ada yang di kala sepi menemani malam, di dalam Satria cabuk aku menuju destinasi yang belum pasti, membuka hijab, kisah sisi gelap mahu pun terang. Dan aku jumpa jawapan yang aku cari. Yes, drama Tivi Tiga bukan seratus peratus imaginari, tetapi pentas kehidupan yang real. Sebangang-bangang cerita yang tak mampu dihadam dek akal, kisah cinta ala2 hopeless romantic mahu pun kalimah2 geli-gelaman yang tak mampu dicerna telinga manusia2 berakal sihat. Ianya memang betul2 berlaku dalam kehidupan sehari2. Dan aku tak sedih. Dan aku tak rasa geli dah. Aku terima, terima dan terima. Aku terima kehidupan tak selalunya seperti apa yang kita rancangkan. Aku tahu yang itu. Aku terima pabila kita meningkat dewasa, realitinya memang palat. Yes, aku terima. Aku terima yang hidup tak seindah fairy tale. Dan dengan menulis, kita mampu mereka hidup, meninta impian dan cita2 kita di atas kertas mahu pun di skrin monitor. Kerana itu cerita kita. Lantak apa lah apa benda yang kita nak tulis. And I don't give a damn anymore. Aku meraikan segala cerita dalam versi dan bentuk apa sekali pun. Dan mungkin selama ni, pabila kita mengutuk2 drama Tivi Tiga, mempersoalkan tingkat kewarasan sang penulis, cuba satu nawaitu kita. Kita menafikan yang pa yang dipaparkan di skrin televisyon. Kita pujuk hati kita dan berkata, 'ya, hidup aku tak se-pathetic itu'. Mungkin ya, mungkin tidak. Atau sebenar-benarnya, kita menutup hijab, hati dan naluri kita pada kenyataan sebenar yang sememangnya palat!

Sunday, 21 September, 2014, 7:54 PM

No comments:

Post a Comment