Saturday, September 1, 2012

Al-Kisah Seorang Rocker yang Legend


Gua betul-betul baru pulang dari majlis persandingan akak member gua. Memandangkan mak abah member gua berstatus Dato-Datin, merasalah juga gua menjejakkan kaki ke Royal Perak Golf Club, Tiger Lane, Ipoh. Gua sama member-member gua sampai pun tak berapa nak awal sangat. Catering pun dah siap berbungkus nak balik. Dengan hati yang tak berapa nak ikhlas, terpaksalah gua sama member-member gua berkongsi meja dengan sepasang suami isteri dalam lingkungan awal 60-an yang gua syak berstatus Dato-Datin juga.

Sebagai muda-mudi yang teramat kaya dengan khazanah kesantunan Nusantara yang begitu rare, gua sama member-member gua pun dengan penuh timbang rasa meringankan mulut berborak-borak kosong perihal belajar dan prospek kerja sama pasangan Dato-Datin tadi. Tiba-tiba, topik perbualan bertukar menjadi terlebih hangat daripada kebiasaan dalam seram sejuk penghawa dingin dengan semua perhatian tertumpu pada gua seorang.

Tadi time awak datang, Uncle dari jauh dah perhati awak atas bawah. Uncle cakap kat Auntie, teringat. Dulu ade sorang mamat rocker ni, rambut panjang same macam awak nak masok meminang cousin Auntie. Teros mamat rocker ni datang jumpe Uncle, Auntie nak mintak permission. Uncle teros tak berkenan. Die tengok mamat rocker ni atas bawah, atas bawah. Dengan rambut panjangnye. Kasut tumit tinggi lagi. Sekarang die dah jadi millionaire. Ade Ferrari. Dulu die belajar jadi Cikgu. Tapi dah rezeki die, sampai ke Harvard die belajar. Agaknya susah dulu, tu die berjaye sekarang, kite ni tak ke mane jugak, haha. Uncle berkenan pun sebab die PR bagus, belajar pun pandai.

Tersengih besar gua. Tika itu, gua mengenakan gaya rambut George Harrison era 70-an, baju kemeja kolar berlengan pendek putih dengan cerutan sedikit di belah pinggang, jeans Levi’s 501 tanpa custom made button berona biru pudar yang digaya bersahaja tanpa sisipan tali pinggang, stokin jingga terang paras bawah buku lali, berkasut kulit perang gelap dengan muncung sedikit mengunjur dan tinggi tumit yang agak senonoh serta aksesori tambahan, copper wristband di pergelangan tangan kanan bertempa Soho Foundary Sovereign Hill Ballarat Australia.

Door gift tadi gua buat ashtray baru. Usher tadi pun boleh tahan lawa. Saje je gua tujukan kaseh gua pada usher tadi dengan sebutan Inggeris, ‘Thank you.’ Terima kasih Dato, Datin. Bila saya dah jadi zillionaire nanti, insya-Allah saya kenang jasa dan budi Dato, Datin berkongsi cerita dalam doa. Amin.

Gua tengah into secara serius Something Stupid versi Diandra & Narmi dan versi Nancy & Frank Sinatra Jr.

Saturday, 1 September, 2012, 5:02 PM

No comments:

Post a Comment