Thursday, October 11, 2012

Asing I

Rock.

Figura tabung pasir (atau mungkin seekor kerengga) seksi itu aku betul-betul kenal. Ditangkap secara nakal oleh minda bawah sedar aku mungkin. Tudung Aryani gaya-gaya bibik dari Indonesia berona jingga garang yang dipasangkan comel dengan blouse berasbstrak subjektif dengan manipulasi secara total jingga lembut dan putih bersih itu tampak anggun dikenakan dengan padanan seluar panjang lepas rona kelabu dan wedges. Oh, juga tas tangan yang terapit kemas sebagai pelengkap.

Aku secara automatis tanpa di-ignite oleh mana-mana butang push start terus memasuki fasa girang (excited phase) dalam jangka masa kurang 0.2 saat. Impressive. Not bad at all (Pemain MP3 berjenama Creative Zen Stone hitam bersaiz chibi dengan muatan 1 Giga memainkan lagu Something Stupid dendangan padu duet mendiang Nancy dan Frank Sinatra Jr sebagai muzik latar).

Aku mahu menghampir. Menyapa sopan. Just being polite. Sekadar bertanya khabar dan jika ada kesempatan, bertukar-tukar satu dua cerita mungkin. Cukup. Period.

Stesen LRT Putra KLCC.

Dalam kesibukan secara serius aku merencana cermat possible scenarios (senario-senario kebarangkalian) secara cergas dan cerdas, keretapi tiba secara mengejut tanpa sebarang indikasi signature seperti bunyi hon yang kuat atau getaran setempat pada frekuensi yang tinggi. Celaka. Aku matikan nawaitu suci lagi murni aku di situ. Aku laju-laju menaiki keretapi dan merapat ke pintu keluar bertentangan dengan pintu masuk tadi.

Stesen LRT Star Masjid Jamek.

Transit dari Laluan Hentian Putra ke Laluan Sri Petaling. Pancit kalau aku mendaki puluhan tangga, mahu lecak celah ketiak jadinya. Maka seperti golongan kelas pekerja (working class) Malaysia yang lain yang terpusu-pusu tanpa menghirau kiri kanan, depan belakang, atas dan bawah, aku mengambil langkah selamat dengan memacu eskalator di laluan kiri. Jenis gopoh dan gapah serta tak menyempat kebiasaannya lebih cenderung untuk menggunakan laluan kanan eskalator. Firasat aku kuat mengatakan kehadiran aku di laluan kanan menghalang laluan bukan merupakan opsyen terbaik di waktu puncak keramaian pulang dari mencari rezeki halal (kalau haram pun aku serius malas nak ambil port).

Aku text: I saw u just now. Sambil menanti eskalator sampai ke puncak pada elevasi 0 meter dari aras bumi.

Hampa lagi kecewa. Tiada balasan masuk.

Perempuan itu aku lihat dengan penuh kesabaran sedang menanti sesuatu. LRT? Aku?

Seperti yang sudah menjadi ketentuan sejak di Luh Mahfuz, perempuan itu dan aku dipisahkan oleh seorang perempuan Tionghua berusia lewat 30-an. Dengan fikiran yang kosong lagi lompong, aku merapat ke belakang perempuan itu.


Hye Rock.

  
Hye.

KLCC, Thursday, 11 October, 2012, Waktu-waktu Senggang

No comments:

Post a Comment