Saturday, November 17, 2012

Saiyyidul Ayyam


Jelas ya amat pada penglihatan aku si pengemis tua yang berkopiah senget dengan tompokan-tompokan parut luka pada kedua-dua belah kaki itu dengan penuh cermat mengeluarkan sesuatu dari sebuah beg vintaj di sisi beliau. Sepuntung rokok yang aku kira dikutip di sudut kotor kaki lima atau dihidup dan dimatikan berkali-kali sebagai langkah berjimat cermat.

Aku berhenti di hadapan si pengemis tua itu. Aku keluarkan dari poket seluar sisi kanan depan aku sepaket Winston merah yang aku baru beli sebentar tadi. Aku carek plastik bukaan pada belah atas paket itu. Aku keluarkan sebatang rokok. Aku cangkung dan pada masa yang sama aku suakan sebatang rokok dengan tangan kanan aku pada si pengemis tua itu.

Dan sebatang rokok dengan filter berona coklat kekuning-kuningan bertatah tulisan merah Winston pada balutan kertas putih itu beliau gapai. Tetapi malang sekali, dengan tangan kiri beliau.

Lalu aku berlalu pergi tanpa punya sebarang rencana dan propaganda berawang-awangan di dalam kotak pemikiran aku. Oh ya, dan hari ini aku pasti sepasti-pastinya aku punya kelepasan multak untuk tidak ke Masjid as-Syakirin menyelitkan secara terbuka kepingan not biru RM1 ke dalam tabung bergerak masjid tepat pada jam 1 petang lebih sedikit.

Saturday, 17 November, 2012, 11:05 PM

No comments:

Post a Comment