Tuesday, February 26, 2013

Aliyah (Bahagian Pertama)


Jalan Tun Razak lengang. Jerit bingit ekzos vespa menghapus hening senja. Menjadi bunyian yang paling mengasyikkan. Menerbitkan sejenis sensasi. Nun jauh di ufuk barat, Sang Matari berlabuh perlahan. Jemari kejinggaan yang tersisa terpalit pada kanvas langit yang berbalam-balam keunguan. Dalam tiupan bayu senja, pandangan mengitar mencari kelibat nakal Sang Rembulan. Yang terlihat, hanyalah kawanan unggas berterbangan bebas menuju horizon.

Di balik lensa keperangan dibingkai rona hitam, segala-galanya kelihatan begitu nostalgik. Menjentik sentimen sukma pada subjek momen. Picisan momen ini akan menjadi memori. Kepingan memori ini kemudiannya akan disaring oleh neuron otak. Yang indah akan diulang tayang berulang kali sehingga ke hembusan nafas yang terakhir. Manakala memori yang semahu-mahunya dilupakan akan tercampak jauh nun ke lembah minda bawah sedar.

Otak. Kurniaan atau mungkin juga sumpahan kudus Tuhan pada homo sapien yang paling melucukan. Acap kali kita kecundang tanpa upaya untuk mengutip kembali kepingan memori. Malang sekali, ada ketika memori yang ingin kita kebumikan tanpa nisan melempiaskan hampa dan kecewa. Terzahir dalam jelmaan igauan di dalam alam mimpi dan realiti. Umpama penyeksaan keji pada jiwa di dalam jurang neraka yang paling dalam membawa ke infiniti.

Picisan memori yang teragung bisa sahaja belot pada sisi yang paling gelap. Tanpa kudrat, kita meratapi dan meratapi momen yang berlalu. Yang kini dibingkai di dalam potret memori. Menjadi sebuah memoir yang tidak mungkin lagi dilewati. Dalam pelukan hiba, kita kurung memoir di dalam sangkar emas. Semacam suatu bukti kekecewaan pernah meremuk redam hati. Dalam rangkak masa, hiris luka melarat menjadi parasit barah yang perlahan membunuh.

Dari Jalan Tun Razak, vespa ditunggang menyusur Persiaran Hampshire. Dengung ekzos vespa bergema mengisi ruangan bawah tanah B1. Di belakang sebuah Mini Cooper S dengan kemasan rona indigo, enjin vespa rona putih dimatikan. Topi keledar Evo diletak cermat di atas bumbung Mini dengan catan bendera Jack Union. Kaca mata hitam disemat kemas di dalam poket kemeja ungu Fred Perry. Jaket kulit hitam yang membaluti figura ditanggalkan.

Enjin Mini dihidupkan. Pemain cakera padat Bose memainkan Chinta oleh kugiran Monoloque. Topi keledar dan jaket kulit dilemparkan di bahagian penumpang belakang. Kemasan interior kokpit Mini dengan padanan rona hitam dan merah menghalwakan haruman kulit. Ambians romantis. Jemari ligat berdansa di atas skrin telefon pintar menyusun kata tanpa bicara. Jiwanya yang kembang dicumbu hangat si dewi cinta mencoretkan senyuman.

Mini dipandu perlahan mendaki ruang bawah tanah B1 menuju ke ruang lobi. Ruang lobi kosong tanpa isi. Dalam sela masa yang singkat, suatu figura melangkah anggun dari kejauhan. Rambut panjangnya yang hitam ikal mayang disanggul rapi. Kebaya nyonya rona putih dengan motif ringkas tampak cocok sekali dengan padanan kain songket rona hitam. Menghampiri Mini, perawan itu menyapa mesra dengan jeling mata yang memukau sukma.

Hye.
Hey. How are you?
I’m fine. You?
Macam ni je lah. You nampak lawa hari ni.
Thank you. You look sharp jugak.
Biasa-biasa je. Shall we?
Jom?

Mini mula meninggalkan Hamshire Residences mengarah ke Jalan Tun Razak. Pada langit malam, Sang Rembulan menjadi kejadianTuhan yang paling mempesonakan. Gemilangnya menyinari gelita malam memberi sejenis nafas kehidupan. Gemawan berarak memagari pesona purnama seakan-akan mengakui keindahan Sang Rembulan. Dihiasi simbahan neon hutan konkrit, Kuala Lumpur seakan-akan taman pesta yang penuh keriangan melenyapkan seribu satu kedukaan.

How’s work?
Boring as usual.
What do you mean?
It’s really boring. I’m getting bored dah.
You’ve been working for a few months baru je kan?
Yea. But I tak boleh imagine doing the same thing for the next 30 to 40 years.
Nape cakap macam tu. Tak baik tau.
Betul apa I cakap. I tak nak buat benda sama puluh-puluh tahun.
Then you nak buat apa?
I nak travel. I nak menulis.
If you wanna travel, you need a lot of money kan?
Yea I know.
That’s why you have to work.
But I pernah je dengar cerita orang. Diorang kerja. Cukup duit. Diorang travel. Then diorang kerja kat tempat tu. Save enough money. Just enough to travel to the next place. Cool what.
I guess so. But kita different. We’re not living a care free live kan. We have families, friends. You nak campak mana semua tu?
I tau. Damn. I guess I’ve got no options left kan?
Ada je. You kerja. Simpan. Then you travel lah. Boleh kan?
I think so.
Nape ni? Please tell me.
I’m not sure if this is what I wanna do with my life.
What do you mean?
Being an engineer.
Laa, nape?
It’s not that I’m not good ke apa. But macam. Entah.
Please. Try to explain dekat I.

Tuesday, 26 February, 2013, 10:57 PM

No comments:

Post a Comment