Monday, February 4, 2013

Mata


Dari kejauhan, aku berderap perlahan ke arah duduk Joned. Aku lihat, sinar matanya kini kian malap. Umpama hari-hari esok itu seakan tiada lagi. Punah impian, tanpa punya secebis pengharapan. Mungkin, dari mata yang pernah sekali ria dengan kehidupan itu akan gelita suatu hari nanti, menjadi sejenis kebutaan. Sesungguhnya indah insan itu pada pengharapan, kepada Tuhan dan kepada mortal lain. Tanpa impian, masa yang berlalu itu terasa seakan-akan merangkak terlalu perlahan. Minit yang berdetik itu seperti sejenis kerugian, suatu yang sia-sia. Ketika yang menyisih itu menghapuskan garis imaginari antara kehidupan dan sebuah kematian.

‘Hai kawan, apa yang menyelubungi hatimu? Engkau yang suatu ketika dahulu seorang yang meraikan kehidupan, kini berwajah cengkung dan kelihatan kurus sekali.’

‘Aku masih seperti dahulu kawan, tiada apa-apa yang merubah dan berubah. Cuma jalan aku meraikan kini berbeza barangkali. Apa khabar kau kawan? Lama sungguh kita tidak ketemu. Mari, duduk di sebelahku. Ayuh kita mengenang kisah lalu, kau dan aku.’

Pasang mata itu mencuba dengan kerah menyelindung sejenis kedukaan. Joned yang aku kenal masih seperti dahulu. Tidak berubah walau sedikit. Kehadiran teman menceriakan hari-harinya. Kunjung sahabat lama akan disambut hangat dengan senyum tulusnya. Sungguh, dia pernah katakan padaku lama dahulu, kawan-kawan adalah segala-galanya. Berlalu sebuah cinta pergi memunahkan impi seorang lelaki, pasti akan ada senda gurau dan dengar kawan yang menyambut. Ibarat terapi yang paling mujarab. Joned menjunjung letak sahabat itu lebih daripada bidadari kurungan syurga atau puteri kayangan larangan yang didambanya di malam-malam sepi kami di bumi asing yang jauh.

Tetapi kali ini, di balik senyum itu, mata kuyu itu tidak lagi mampu membendung kepahitan yang cuba diempangnya. Ilusi dengan senyum itu gagal untuk menghasilkan sebuah persembahan sempurna oleh seorang ahli magis seperti lazimnya. Duka itu seakan-akan memamahnya perlahan-lahan dari teras yang paling dalam. Pada luarannya mungkin kelihatan seperti dia merayakan kehidupan, tetapi kebenarannya, jiwanya sedikit demi sedikit mati. Seperti Joned yang aku kenal, dengan sisa pinjaman Tuhan yang masih berbaki sedikit itu, tidak sekelumit pun deritanya mahu dikongsi. 

‘Apa mahu kau kongsikan bersamaku cita dan impi kau kawan?’

‘Jika diizin Tuhan, sebelum aku sebati mati dengan tanah, aku mahu ke bumi Kashmir. Aku mahu mata aku menjamah sedikit keindahan syurga duniawi. Jika aku dihumban ke dalam jurang neraka yang paling dalam kerana hilang upaya aku untuk mensyukuri hembus nafas yang dikurnia Tuhan di bumi ini, aku berharap aku punya memori yang bisa diulang tayang di dasar sana. Aku mahu momen-momen terakhir aku itu disaluti penghargaan aku kepada Sang Pencipta kerana menemukan aku dengan cinta sejati. Walaupun gagal untuk aku gapai dan kecapi manis madunya, aku tahu aku akan mati dengan lukiran sebuah senyuman pada wajahku seperti mana hadir aku ke dunia ini.’

Sisa malam itu kami isi dengan sepi bicara dan keheningan malam. Sebelum mengucapkan selamat tinggal, aku selami mata Joned yang pernah dahulu gemilang. Kewujudan cahaya itu tiada dan seakan-akan tidak pernah langsung menerobos masuk ke dunianya selama ini. Dari sudut benak yang paling dalam, aku akur pada hakikat pengakhiran sebuah persahabatan. Kali yang seterusnya yang bakal menjadi persimpangan sebuah suratan antara kami, adalah apabila aku kembali memberi penghormatan dan ucap selamat kepada seorang pencinta yang begitu merindui penyatuan abadinya dengan Yang Maha Pengasih. Aku peluk kejap tubuh tidak bermaya itu seraya air mata aku mula mengalir perlahan membasahi pipi.

‘Selamat jalan kawanku. Kisah cinta kau ini akan aku bawa dan perdengarkan ke seluruh pelusok dunia. Moga apa yang kau cari selama ini bakal kau temui dan kecapi di Taman Firdausi nanti.’

Sunday, 3 November, 2013, 2:18 PM

No comments:

Post a Comment