Monday, February 11, 2013

Lara


Dia terjaga dari lenanya yang panjang. Di bahu katil itu lama dia pegun dengan fikirannya yang kosong. Pandangannya tertancap dengan penuh kelembutan pada sebuah potret kusam yang diam di atas meja kecil di sebelah perbaringan. Palitan remang cahaya kekuningan lampu meja yang tersimbah pada potret kusam itu membibitkan momen-momen romantis hari-hari semalam.

Potret kusam itu menjadi saksi tunggal sebuah cerita cinta agung pernah tertulis. Pabila mana dua jiwa menjadi satu. Pabila mana peroman menjadi pencinta dan tercinta. Pabila mana kesempurnaan itu terzahir di dalam ketidaksempurnaan. Pabila mana dalam diam bicara sukma itu mampu berkata-kata. Pabila mana mata mampu menterjemahkan segala. Menjadi sesuatu yang sakti.

Ne Me Quitte Pas dendangan Nina Simone mula berkumandang mengisi keheningan unit apartment duplex. Di atas meja kecil itu juga, terlihat kitab The Broken Wings karya garapan Kahlil Gibran dan naskhah Puisi-puisi Rendra oleh Willibordus Surendra. Paket merah rokok digapai sebelum dia melangkah malas ke ruang balkoni. Kepul asap rokok menghidupkan kanvas panorama KLCC.

Nun jauh di ufuk timur, jemari matari mula menyapa segan ungu horizon. Memberi nafas kehidupan. Membawa seribu satu pengertian. Semacam menyorakkan sejenis pengharapan. Hari ini yang pasti lebih baik dari hari-hari semalam. Hipokrit manusia pada kata-kata yang mendamaikan jiwa. Walaupun dalam ketahuan yang sabda itu bohong, bagai seru dakwah Nabi palsu.

Rehat di kerusi rotan, matanya masih pada potret kusam itu. Di sisi belakang potret kusam itu, tercoret seuntai tulisan kemas digaya italik. Bibir keringnya mengungkap perlahan ‘Let’s cherish the moment’ dalam sendu pagi. Bait-bait itu baginya merupakan sesuatu yang begitu suci. Umpama rintihan pilu bidadari kurungan syurga yang menjadi nyanyian jiwa yang menggetarkan.

Puntung rokok itu ditonyoh pada bekas penyimpan pewangi. Dia kemudian berlalu mendapatkan baju melayu hitam berbutang satu dari almari dinding. Potret kusam itu disemat ke dalam poket di belah hati. Pendengarannya disumbat kedap dengan fon telinga memainkan Belaian Jiwa dendangan Innuendo. Usai mengikat but Doctor Martens, dia sarungkan topi keledar Evo.

Jeritan ekzos vespa bergema mengisi sepi pagi Kuala Lumpur. Haruman Pure Seduction oleh Victoria’s Secret menjadi mainan stimulasi minda bawah sedar. Kehadirannya masih terasa. Perawan berbusana kebaya nyonya rona putih dengan padanan kain songket hitam manis duduk mengiring di tempat duduk belakang. Jemari halus gadis itu lembut menyentuh kemas bahunya.

Di hadapan pintu kecil kawasan berpagar dawai hijau itu dia matikan enjin. Dengan kerah dia menongkat vespa seraya menempatkan topi keledar pada tempat duduk hitam dengan kemasan benang rona merah. Bunyian burung yang seakan-akan mengalukan kedatangannya menenteramkan jiwa. Lambaian pepohon rendang yang menghijau menjadi halwa mata yang menenangkan.

Dalam lafaz perlahan, ‘Assalammualaikum Ya Ahli Kubur’. Perlahan-lahan dia memijak dedaun yang layu memayungi bumi. Pusara yang diredupi pohon melebat itu dia singgahi. Dia mencangkung seraya menyentuh dengan penuh kelembutan nisan yang mencengkam bumi. Bagai menyambut jemari bidadari kurungan syurga yang meminta belas. Lalu terjelopok dia terduduk dalam tangis teresak-esak meratapi potret kusam itu disaksi sunyi tanah perkuburan.

Hari ini, esok, lusa, tulat mahu pun hari-hari yang mendatang, pasti tidak akan lebih baik dari hari-hari semalam.

Monday, 11 February, 2013, 3:13 PM

No comments:

Post a Comment