Saturday, May 19, 2012

Burger Bakar Wangsa Maju


Sebelum gerak, gua tala frekuensi radio mobil Abah gua pada 89.9. BFM. Layan beb. Lu kasik tahu sama gua stesen radio mana ada beran putar All I Need is Love dengan Baby I Love You by The Beatles dalam selang waktu kurang tiga jam? Tu belum tempoh hari lagi yang gua layan Stairway to Heaven by Led Zeppelin dengan Sweet Child O’ Mine by Guns N’ Roses. Kena Kashmir dengan November Rain, mahu meroyan gua, haha. Kalau lu jenis kutu malam macam gua, lu try tala jam 4 pagi, seleksi pilihan jazz torbayek dari negara Chairil Anwar. Padu.

Nawaitu gua sebenarnya hendak menziarah Puan (paternal grandmother) gua, Hajah Kamariah di kediaman Achek ‘Ain gua di Taman Setiawangsa. Usai gua berbasa-basi dengan adik Abah gua, cergas gua menuju ke destinasi seterusnya, Wangsa Maju. Seorang member gua yang baru berhijrah ke Persiaran Gurney menyeru gua untuk menemankan beliau serta bonda beliau menikmati penangan Burger Bakar Wangsa Maju yang belakangan ni menjadi satu kultus di telivisyon (sebut macam orang Filipina sebut), media cetak mahu pun laman sosial.

Gua dengar cakap-cakap orang kalau nak layan Burger Bakar Wangsa Maju ni mahu cecah sejam jugak kalau nak queue. Pergh. Ini harus gua coba. Obsesi teragung gua memang burger torbayek stall tepi jalan. Lokasi strategik terletak berdekatan dengan Restoran BRJ. Tapi ni bukan BRJ yang dekat Alam Damai tu, lu jangan silap, ni yang dekat dengan Stesen Putra Wangsa Maju. Betul-betul berhadapan dengan Cyber Café Tbun, gua tahu, memang situ banyak cyber café, Orange lagi, tapi ni confirm depan Tbun.

Cergas gua queue di belakang sorang mamat Tionghua. Sambil gua menunggu, sorang brader menghulurkan cebisan kertas bernombor 224. Siap nombor beb, dah lah 224. Setiba ke kaunter order dan pembayaran, gua perhati senarai menu. Jenis burger, ada normal, cheese, bacon dan ada banyak lagi lah, haha. Gua lupa. Lepas tu, pilih sama ada lu mahu single, double, triple, sampai lah sepuluh patty, lu kalau ada beran kasik try. Lepas tu ikut selera lu nak pilih beef atau chicken. Dan sama ada lu mahu ala carte’ atau set (dengan seleksi air berperisa soda dan dua batang sosej dicaj RM2.50).

Gua kalau first time try, kesukaan gua cukup sekadar layan hidangan basic. Jadi gua laju-laju pilih normal, single, beef, set. Kiranya, burger saja dah RM7.50 campur Sarsi Soda dan dua batang sosej RM2.50, cecah RM10 jugak lah. Okay lah, takde lah mahal macam Carl’s Jr., haha. Settle ambil air, gua dengan member gua tuju ke meja yang dicop terlebih dahulu oleh bonda dan adik-adik beliau. Brader kaunter cakap, dalam 2 minit sampai lah hidangan, takde lah cecah sejam pun. Dalam sepuluh minit beratur order, amik air, tunggu dua minit, Burger Bakar Wangsa Maju dah sampai.

Pergh, patty dia gua cakap lu, bapak besar. The best part, patty homemade. Gua memang ada obsesi lebih sikit kat homemade patty ni, macam Burger Cina (Jackson’s Burger) gua. Di sisi pinggan polisterin, terhidang sekali dua batang sosej dengan sos cili. Gua tanpa segan silu, Bismillah laju-laju, dengan dua telapak tangan gua yang Wallahhu’alam bersih ke tidak, cergas gua menikmati kunyahan pertama Burger Bakar Wangsa Maju gua. Pergh, sensasi dia bhai, sensasi dia, pergh je lah yang gua mampu.

Secara personal, beef yang dibakar gua rasa memang tiada cacat cela. Walaupun ada ketika, kunyahan gua terganggu dengan tekstur beef yang agak liat. Mungkin faktor pemilihan gua jugak lah kan, beef. Tetapi roti dia satu hal. Sebab time gua makan, roti tu hancur. Ujar bonda member gua, mungkin sebab roti tu terlalu kering. Gua fikir, ada logik jugak. Sebab patty dibakar, bila udara panas terdedah pada suhu ambians yang lebih sejuk, maka terhasil reaksi kimia yang membawa kegagalan pada tekstur roti. Tu teori memandai gua je lah, haha. Tapi apa-apa pun, two thumbs up!

Buat pedoman takut-takut fulus tak cukup

Gua cerita pun tak guna, lu orang kasik try sepam. Kultus ni.

Saturday, 19 May, 2012, 12:47 AM

No comments:

Post a Comment