Thursday, May 17, 2012

Station 21 Jalan Telawi

Kalau daun penyeri tu tak habis, memang macam ni lah hidangan Black Pepper Steak Station 21

Semalam malam gua ke Jalan Telawi, teman adik kecik gua. Apish nama beliau. Timangan manja yang gua beri, Juj, haha. Ada kesah di sebalik. Tapi itu lain kali. Tuju kami ke Jalan Telawi disebabkan kempunan beliau pada western (cuisine). Pesan Abah, tak elok kempunan. Jadi, sempena ada ruang dan kesempatan, gua dengan bermurah hatinya bersetuju.

Food court Bangsar. Betul-betul bersebelahan dengan Masjid Bangsar dan Bangsar Village. Usah kalut, confirm jumpa punya. Memang banyak lot-lot kecil kat food court ni. Tapi lot yang kami tuju adalah the best lot ever, Station 21 yang bersebelahan dengan lot air, Banana. Kalau susah sangat nak cari, kiblatkan Bangsar Village, dan tuju ke arah papan iklan Celebrity Fitness yang terpampang besar-besar.

Cinta kunyahan pertama kami pada western (cuisine) Station 21 bermula lama dulu. Ketika itu, Abah masih lagi berkerja di Jalan Telawi. Jadi, beliau yang bernama Ariff memang arif ya amat dengan port makan sekitar. Salah satunya, Station 21 yang berkonsepkan makanan barat. Dulu, food court asal tak berapa nak sedap mata memandang sebenarnya, jenis indoor food court segi petak empat sama ber-tile-kan tile kecil empat petak sama juga.

Dan dulu, kalau layan sini, akan ada sorang brader tempang datang meja ambil order makan minum. Brader tu memang sampai sekarang ada lagi ambil order makan minum, tapi kelibat beliau gagal gua jejak semalam malam. Cuti bersalin agaknya. Sebelum rage DBKL dulu juga, ada hamparan warung makan murah dari penjuru sini ke penjuru sana antara Bangsar Village dengan food court baharu sekarang.

Berbalik kepada Station 21, dulu rata-rata harga makanan sekitar RM8 membawa ke RM9, tapi sekarang dah naik sikit, RM13 satu hidangan. Macam-macam ada, fave gua dan Mak gua dan Abah gua, Black Pepper Steak. Adik kecik gua tetap setia dengan Chicken Chop beliau. Kalau perasan, yang ambil order, buat air, masak, serve semua golongan brader. Gua tak pernah tanya, tapi firasat gua kuat menyatakan mereka ni dulu-dulu chef atau pun assistant chef hotel, restoran ternama.

Gua suka ambians Station 21. Jujur. Gua dapat lihat Kebanyakan di tengah pusat kapitalis masih mampu menikmati hidangan makanan barat dengan harga yang agak berpatutan dan taste yang tak pernah-pernah berubah. Dengan brader-brader gym yang selalu lepak di satu penjuru open air. Abang bertubuh besar buta mata zahiriyah tapi bukan mata batiniyah yang selalu dipedajal oleh gua dan sorang member gua mengaji di Kanada, tahan nafas dalam-dalam time beliau lalu meminta sedekah.

Tetapi paling penting bagi gua, hidangan yang pasti dan harus sedap. Gua kat port ni dah kena banyak kali dah, sampai dah lali dah lu tahu. ‘Dik, ni kalau steak kena tunggu sampai sejam jugak. Karang dalam sejam lagi, adik datang balik.’ Tapi apa ada hal, nak layan Station 21 punya pasal, puluh-puluh kali jugak lah gua dengan member gua tercongok depan Maybank bersebelah McDonald’s sambil menikmati panorama malam hutan konkrit Kuala Lumpur nak genapkan sejam.

Padu tak padu gua cakap lu?


Thursday, 17 May, 2012, 1:40 PM

No comments:

Post a Comment