Tuesday, March 12, 2013

Nampak


Dering telefon bimbit memecah sepi malam. Getar telefon bimbit senada dengan rentak pembuka lagu New Generation oleh kugiran The S.I.G.I.T. Pada paparan skrin, nama yang tertera menjentik imbau ingatan lama pada si pemanggil.

“Ramon,” getus aku dalam diam.

Jerit telefon bimbit jeda sebentar. Menyambung getar dan bunyi, panggilan masih tetap diendah dalam sedar. Aku sudu suap Nasi Goreng dan kunyah perlahan. Panggilan mati. Tika aku menghabiskan sisa jus tembikai yang berbaki dalam gelas, satu kiriman pesanan ringkas masuk.

“Salam wan. Korang ada rumah ke? Aku ingat nak datang malam ni.” Baca pesanan ringkas itu padat.

“Ramon,” aku mula bicara pada Wahyu.

“Asal ngan dia?” Wahyu membuah tanya.

“Dia nak datang umah jap lagi,” satu per satu kalimah itu keluar.

“Alah. Cakap lah kita busy,” Wahyu canang idea.

“Tapi siang tadi aku cakap kita free,” aku merasionalkan.

“Suka hati kau lah. Kang kau layan dia,” Wahyu beralah.

Kerlipan cahaya Genting Highland menjadi panorama malam ruang balkoni unit apartment di Tingkat 23. Usai makan malam, Wahyu dan aku bilas dengan sedutan ringan nikotin. Sedang berbual kosong di balkoni melihat sesak Lebuhraya Persekutuan, loceng berbunyi. Aku berjalan malas mendapatkan pintu.

“Assalammualaikum Wan, pe khabar?” sapa Ramon mesra.

“Waalaikumsalam. Sihat, macam ni je lah. Kau amacam?” tanya aku sambil membalas peluk erat Ramon.

“Biasa je lah bhai,” Ramon kuntum senyum.

“Masuk lah. Sepah je umah kitorang, sorry ah. Bebudak ni tak sabar nak jumpa kau,” aku mempersilakan Ramon masuk.

Kehidupan seorang pelajar di bumi Perth menyesakkan. Ramon mencari sedikit ruang untuk bernafas, lari dari rutin. Cuti musim sejuk digunakan sehabis baik pulang menjenguk asalan.

Sehingga malam menjengah pagi, kami bergebang di ruang tamu. Dingin penghawa dingin menggigit sehingga ke tulang putih. Kantuk mula mengisi lompong perbualan.

“Bhai, tidur jom. Esok aku ada kelas pagi ni,” ajak aku.

“Lupa pulak ni weekday. Tidur lah dulu. Aku tak ngantok lagi ni,” balas Ramon.

“Kang kau selit lah celah tilam aku ngan Wahyu. Muat,” pelawa aku.

“Takpe-takpe, aku tidur kat sofa ni je. Assalammualaikum,” Ramon ucap selamat.

“Waalaikumsalam,” sahut aku perlahan.

Gebar tebal membaluti batang tubuh di dalam deru sejuk penghawa dingin kamar tidur.

“Wan, Wan. Bangun Wan, Subuh,” kejut Ramon lembut.

“Aa, aku dah bangun dah ni,” dalam kantuk aku pisat mata.

“Budak lain aku kejut dah, gi lah amek wuduk,” bilang Ramon.

Aku capai helai kain pelikat yang aku campak pada penjuru bilik. Usai mengambil wuduk, aku hampar sejadah menghadap kiblat. Kami duduk bersila menanti Ramon mengimamkan Subuh.

“Ramon, kau imam,” pinta Wahyu.

“Aku solat dah tadi. Kat bawah,” jawab Ramon jujur.

“Eh, ada surau ke kat bawah?” tanya aku lurus.

Wahyu mengimamkan Subuh kami. Selesai wirid dan doa, Ramon yang sedari tadi menunggu di bibir katil turun sama bersila sambil mengeluarkan senaskhah buku tebal dari sebuah beg kertas. Kitab tebal itu diselak pada satu muka yang sudah ditanda.

“Wan, tolong bacakan,” Ramon hulur kitab Fadhilat Amal itu pada aku.

Dalam rangkak, aku baca tiap patah yang tertulis pada kitab tebal itu. Aku ulang tiga kali seperti mana yang biasa dilakukan oleh jemaah tabligh di masjid berdekatan dengan rumah aku dahulu. Ramon memberi ulas ringkas mengenai hikmah di sebalik hadis yang dibacakan tadi.

“Wan, kitab ni aku amanahkan kat kau. Kalau boleh, baca satu tiap-tiap kali lepas solat. Insya-Allah, ilmu tu kita boleh kongsi sesame kita,” amanat Ramon pada aku.

Dalam Ramon, aku nampak Tuhan. Dalam pandangan Ramon, aku nampak refleksi seorang yang melupakan Tuhan.

Tuesday, 12 March, 2013, 1:16 PM

No comments:

Post a Comment