Sunday, March 24, 2013

Pencerahan

Mana kau nak tahu benda yang kau percaya tu betul?

Hari ini saya muat naik sekeping gambar koleksi buku Faisal Tehrani yang berada di dalam simpanan saya di laman sosial Facebook. Untai kata yang tertulis mendeskripsi di bawah gambar itu mungkin kedengaran sedikit provokatif, “Mana kau nak tahu benda yang kau percaya tu betul?” Sejujurnya, bukan itu niat asal saya. Nawaitu saya sejernih kristal. Saya mahu mengajak dan mengajak lebih ramai sekalian umat yang tertulis pada kad pengenalannya, Warganegara Islam, yang lebih mesra dengan julukan Islam Keturunan atau pun bahasa kasarnya Islam pada IC untuk menyelak-nyelak sendiri karya garapan Faisal Tehrani.

Masuk tahun ini, genap tujuh tahun saya meladeni segala idea mahu pun ideologi yang dicurah dan dikongsi menerusi puluhan karya oleh Faisal Tehrani. Selepas tamat pengajian di sebuah Sekolah Berasrama Penuh di Seremban, saya mula menyelongkar isi rak di toko buku MPH Mid Valley dan Kinokuniya KLCC dalam sebuah pencarian panjang dalam menemukan material-material yang tidak hanya mengetengahkan tema-tema cinta mahu pun picisan. Kerana realitinya, terlalu banyak lagi perkara yang perlu dititikberatkan jika hendak dibandingkan dengan dilema remeh-temeh mudi-mudi yang terlalu menyesakkan.

Kontroversi yang dicanang-canang media arus perdana sudah tentunya berkenaan tulisan beliau yang berbau fahaman Syiah. Naskhah Karbala sudah terang lagi kan bersuluh berkisar perihal Saidina Hussein putera kepada Saidina Ali Kamarallahuwajhah. Pada permukaannya, pada dasarnya mungkin bukan begitu. Melalui karya terbaru beliau terbitan Institut Terjemahan & Buku Malaysia, Perempuan Nan Bercinta, secara personal saya begitu gemarkan dialog Dr. Siti Fatimah di laman 409, “Saya seorang Muslim. Mazhab sama sekali tidak penting lagi buat saya. Mungkin dapat dikatakan saya Muslim generasi baharu. Saya generasi supramazhab. Bapa saya seorang Sunni. Ibu saya seorang Syiah. Nah, sekarang beritahu… di mana salahnya kami?”

Berbalik kepada sebab munasabab saya mencoret tulisan ini. Buat masa ini, saya menerima satu ‘Like’ dan satu ‘Comment’ untuk foto koleksi buku saya itu. ‘Like’ saya ambil mudah sebagai rasa kagum individu tersebut pada skill saya memacu lensa, intensiti pencahayaan, pemilihan sudut, susun letak dan sebagainya. Atau pun rasa takjub pada jumlah karya Faisal Tehrani yang berada dalam posesi saya. Mungkin juga pada hiris tajam kata-kata saya berkenaan sensitiviti pada perkataan ‘percaya’. Tiada siapa yang mahu ambil pusing kerana basically ‘Like’ itu begitu positif sifatnya.

Yang menarik hati saya untuk menulis adalah komen dari seorang teman yang berada jauh di perantauan, di benua Eropah sana. Saya akan frasakan kembali komen beliau. Dan ianya kedengaran lebih kurang begini, “Jangan baca Faisal Tehrani.” Saya tipu, ini adalah sebenar-benarnya apa yang beliau amanatkan pada saya beribu-ribu kilometer jaraknya menerusi laman maya. Tiada masalah bagi saya. Setiap individu punya hak untuk menyatakan pendapat. Setiap individu wajib memberi ruang untuk mendengar. Setiap individu punya hak untuk bersetuju atau tidak bersetuju pada pendapat tadi. Debat sihat sangat-sangat dialukan tanpa penglibatan kata kaya cacian dan makian. Tetapi sedikit kelakar, maaf.

Saya percaya bahawa bait-bait yang ditaip deras di atas papan kekunci memberi konotasi bahawa cakap-cakap yang Faisal Tehrani seorang Syiah dan gemar menyelit subliminal message sampai ke pengetahuan beliau. Saya bukanlah seorang yang mahir selok-belok Islam. Lepak-lepak mamak saya dipenuhi dengan persoalan saya pada member-member perihal mengapa dan mengapa seorang anak kecil yang diajar sedari kecil (kekadang sebelum usia tujuh tahun); tertib mengambil wuduk, tata cara dalam solat, pada umur 18 tahun dan ke atas tanpa sekelumit rasa bersalah meninggalkan solat lima waktu dan ponteng solat Jumaat. Pendekatan itu kurang kena mungkin, konklusi kami di kala embun pagi mula membasahi bumi.

Saya menentang lembut dengan kata-kata kerana tegah teman saya itu penyataannya tanpa sebab, tidak kedengaran rasional, pendekatannya kurang kena dan kedengaran seakan-akan memerintah. Fitrah pada kejadian manusia, kita kebiasannya kurang dapat menerima teguran yang memenuhi kriteria seperti yang saya nyatakan di atas. Sisi gelap kita akan timbul dan kemungkinan besar kita mahu membalas kembali penyataan itu dengan kalimah-kalimah provokatif. Jadi saya matikan dengan menekan butang ‘Like’ pada komen teman saya itu tadi. Dan saya matikan cadang asal saya untuk membalas hujah dengan potongan ayat dari kitab suci Al-Quran (Kerana untuk idea-idea yang tidak boleh diterima dan dibalas bidas oleh sesetengah individu, idea-idea itu dikuburkan dengan ayat ini atau hadis itu. Anggapan lapuk bahawa jika orang membalas dengan ayat ini atau hadis itu perkara yang sebaik-baiknya dilakukan oleh orang yang dibidas adalah dengan berdiam diri, tunduk dan pasrah sahaja).

Selain itu, mungkin kerana ego saya sedikit tercalar. Semacam saya tidak mempunyai akal dan jujur alang menurut sahaja apa yang tertinta di dalam setiap bahan bacaan yang saya tatapi. Itu alasan bodoh, mungkin. Bagi saya, agama ini sifatnya peribadi. Jika di sesetengah negara Barat misalnya, melontar tanya perihal kepercayaan (agama) seseorang dianggap ofensif dan rude (kurang ajar). Di dalam culture kita (budaya setempat), ianya normal. Saya cenderung pada pegangan bahawa kepercayaan itu antara individu dan Tuhan. Tiada penglibatan entiti ketiga, keempat mahu pun seterusnya. Bak lirik kugiran kegemaran sepanjang masa saya, Butterfingers menerusi lagu Tentang Tentang, ‘Dosa dan pahalaku, Tuhan saja, Tuhan saja yang tahu.’

Saya tidak berapa pasti sama ada teman saya mahu pun anda pernah menyelak apatah lagi meghadam cerna buku-buku Faisal Tehrani. Apa yang saya boleh pinta dari anda adalah untuk berlaku adil. Adil itu sebahagian dari anjuran Islam (cubaan nakal saya menyuntik dogma dan doktrin agama). Berikan diri anda peluang untuk menilai sendiri. Tak kenal maka tak cinta. Tak baca maka tak tahu. Elakkan dari mendengar kenyataan-kenyataan media (kita tahu dan sedar media arus perdana cekap sekali dalam memutar belit dan memanipulasi fakta) dan cakap-cakap individu tertentu kerana mungkin mereka punya kepentingan dan agenda tersendiri (hadis Rasulullah ada menyentuh perihal golongan yang paling korup di akhir zaman adalah agamawan. Saya pasti paling kurang anda pernah mendengar dan berasa hairan dengan hadis ini paling tidak sekali dalam hidup anda). Anda tekun sendiri. Penerbit buku segah ITBM tidak akan mengambil sebuah karya untuk diketengahkan jika tiada elemen unik pada seseorang penulis dan materialnya untuk dikapitaliskan (harga buku ini sedikit mahal tetapi berbaloi-baloi).

Apa yang mungkin saya boleh nampak dari kaca mata saya dari apa yang cuba disampaikan oleh Faisal Tehrani mungkin ini; sejauh mana kita percaya bahawa apa yang kita percaya ini adalah yang sebenar-benarnya, yang paling lurus, tiada yang paling benar selain daripada apa yang kita percaya. Sejauh mana keyakinan kita bahawa di antara 72 pecahan Islam itu, hanya satu yang paling benar, dan 71 yang lainnya tidak diterima Tuhan, dan kita tergolong di dalan pecahan yang berbaki satu itu. Untuk memahami tema-tema itu dan selainnya, saya persilakan anda untuk mendapatkan naskhah Perempuan Nan Bercinta kerana isinya padat dengan muatan falsafah, agama dan idea.

Dan jika saya seorang Ustaz bertauliah yang sedang menyampaikan ceramah agama mahu pun tazkirah pasca solat Maghrib dengan rata-rata jemaahnya lebih gemar memilih untuk duduk menjauh di belakang berbanding memenuhi saf-saf di hadapan, saya akan lontarkan bait-bait pujangga ini sebagai penutup, “Tepuk dada tanyalah iman” kepada anda sekalian.

Sunday, 24 March, 2013, 1:31 AM

2 comments: