Thursday, March 14, 2013

Tuhan dan ‘Benda-benda Cool’


Lapangan kerja saya memberikan saya kesempatan untuk melihat-lihat ragam manusia yang pelbagai.

Sebagai seorang jurutera muda, rata-rata individu yang lebih berpengalaman yang saya temukan lebih selesa memilih topik keTuhanan dan falsafah kehidupan untuk dibualkan. Saya tidak begitu faham mengapa pada mulanya, tetapi begitulah realitinya.

Apa yang menarik dan kadang kala agak melucukan dalam pengamatan saya; individu yang berkongsi perihal keyakinan kepada Tuhan dan kepentingan sebuah institusi kekeluargaan bisa sahaja berceritera perihal liburan hujung minggu yang diistilahkan sebagai PP (Private Party) dan aktiviti-aktiviti yang berkaitan dengannya.

Memikirkan ini, saya lihat ada dua senario kebarangkalian. Pertamanya, Tuhan dahulu, enjoy kemudian. Berbicara fasal keTuhanan supaya saya mempunyai persepsi individu ini mampu berhujah dengan baik serupa seorang agamawan. Suatu masa lagi, bergebang perihal ‘benda-benda cool’ mungkin dengan nawaitu supaya saya memandang individu ini sebagai seorang yang 'cool'. Masih dalam konteks yang sama; tetapi kita enjoy dahulu, Tuhan kemudian. Tiada masalah.

Tetapi apa-apa pun, sebagai seorang jurutera muda saya perlukan pengetahuan dan kemahiran teknikal serta pengurusan, kawan. Bukan rahasia antara individu dan Tuhan. Itu biarkan saya teroka sendiri-sendiri.

Thursday, 14 March, 2013, 10:17 AM

No comments:

Post a Comment