Thursday, March 7, 2013

Nostalgia: Outing Bermalam


“Terima kasih Cikgu,” ucap selamat satu kelas, semangat.

Berlenggang kangkung, aku berjalan santai pulang ke dorm. Blok rumah kediaman dengan blok kelas aku dekat. Dalam 20 tapak. Satu blok kediaman ada 2 tingkat; Ground Floor, First Floor, Second Floor. Dorm aku dekat Second Floor. Warna rasmi rumah kediaman aku, biru. Nama rasmi rumah kediaman aku, Lekir. Warna rasmi rumah kediaman lain; merah, kuning, hijau. Nama rasmi rumah kediaman lain; Tuah, Kasturi, Jebat. Tapi sekolah aku dekat Negeri Sembilan, bukan Melaka.

Kasut kulit hitam aku buka sambil merehatkan punggung di bahu katil. Lepas buka pad lock loker, aku on henset yang aku sorok dalam kopiah belakang cermin muka.

Aku message Padil, “Mana?”

Sambil tunggu Padil reply, aku salin baju outing dengan seluar slack hitam. Seragam baju putih dengan seluar hijau sekolah aku campak dalam baldi yang aku simpan dalam loker kosong sebelah. Sebab aku nak cepat, aku tak sempat nak ambil towel dekat ampaian.

“Kat public phone,” Padil reply, sweet and precise.

Tergesa-gesa, aku capai backpack dalam loker. Barang semua aku dah pack siap-siap. Lepas selamat kunci loker dengan sarung kasut, aku salam member-member yang sempat dalam on the way turun.

“Kad outing aku mana?” tanya aku sambil seka peluh.

“Ni hah. Aku dah amek siap-siap dah tadi. Kau pesal lambat sangat?” Padil sambil buka butang atas baju batik rasmi sekolah.

“Lah, baru pukul 12 suku. Kau cab dah call?” kitorang ambil short cut melalui blok kelas Form Four.

“Settle dah,” Padil jawab, bangga.

Buku outing kaler hijau kitorang bagi pada Pak Guard. Dekat depan pagar sekolah sebelah, satu teksi kuning hitam dah cantik-cantik parking. Kitorang duduk seat belakang.

“Uncle, Terminal One.” Padil sopan memberi arahan pada pak cik teksi.

“Kita tak singgah Masjid Negeri dulu ke ni?” aku tanya Padil dengan penuh prihatin.

“Musafir,” Padil matikan soalan aku dengan konfiden.

Aku perasan pak cik teksi pandang kitorang pakai cermin sisi belakang. Pak cik teksi tu seorang India.

Aku dengan Padil terbungkam dalam kata sampai ke Terminal One.

Thursday, 7 March, 2013, 5:11 PM

No comments:

Post a Comment