Monday, March 5, 2012

Penang

Penang. First time aku ke Penang entah berapa tahun lepas. Wedding sepupu. Maju, lebih kurang macam KL. Member aku cakap Penang macam Singapore sebenarnya. Benda paling aku ingat, the best Nasi Kandar dalam hidup aku. Simple wedding meal, nasi putih, ayam goreng terbaik dari ladang dengan kuah campur. Aku pun tak sure diorang hidang Nasi Kandar sebab memang tu typical wedding meal atau pun sebab wife sepupu aku keturunan mamak. Siapa kisah, asal sedap.

Penang. Second time. Surprise weekend escape. Birthday aku. Semua dia tanggung. Happy bukan kemain aku time tu. Lagi-lagi aku memang teringin sangat nak gerak Penang ambil train malam, siap katil. 2 tiket pukul 8 malam dari Sentral Kuala Lumpur ke Butterworth. Celaka traffic jam KL. Kitorang terlepas train malam tu. Tapi sebab kaseh, 11 malam tu juga kitorang gerak ke Penang, naik bus, dengan birthday cake home-made mini cooper biru beratap Britian flag. Walaupun aku tahu dia kecewa terlepas train, RM76 melayang, ticket train untuk 2 orang. Terima kaseh, kaseh dia aku kenang.

Penang. Third time. Sepuluh hari jelajah Tanah Melayu dengan 9 lagi member.

Penang. Kali keempat. Road trip dengan school mate time Form 4, Form 5 dulu. Singkap balik semua kisah lama, kisah aku dan dia. Ahhh, lagi-lagi cerita ni.

Penang. Recently. Free vacation sekali lagi. Teman member, ada meeting buat slide show untuk customer time menunggu giliran di farmasi kerajaan katanya. Berteman Kekaseh yang baru, sebatang rokok Winston. Orang cakap, rokok ni peneman di kala sunyi. Sekali lagi aku di sini, di Penang. Tiada siapa yang menyingkap kisah lama, kisah aku dan dia. Cuma aku je yang terkenang. Apa kau, atau memori yang aku kenang.

Sigh, bukan kau yang aku kenang. Memori sebenarnya. Sama macam watak Dev dalam Mann, biar aku pergi dengan seribu kenangan. Untuk kesekalian kalinya aku ke Penang, biar aku kenang memori Chinta aku dan dia, sekali lagi dengan sebatang rokok Winston, peneman di kala kesunyian.


Bukit Bendera, Penang 2009

Let’s cherish the moment that we have. Itu kata dia yang aku pegang. Tak salahkan?

Monday, 5 March, 2012, 1:01 AM

2 comments: