Wednesday, June 27, 2012

Capati Corner


Semalam petang gua boring. Gua mati kutu. Gua tak tahu nak buat apa. Tipu je. Cerita betulnya, kebanyakan masa pun gua boring.

Ura-ura mengatakan, ada sebuah port torbayek capati di Batu Gajah. Memandangkan gua pun belum sempat layan lagi, dan member gua dengan gua pun memang tengah tercongok tak tahu nak buat apa, lebih kurang 6.15, kami pacu ke Batu Gajah. Member gua ni sebenarnya dah pekena sekali capati kat port Batu Gajah ni. Dan ulasan beliau mengenai ke-delicious-an capati ni agak menggoncang sukma gua. Serius.

Port capati ni berdekatan dengan Shell lama. Lu jangan buat serabut kepala. Ada dua petrol pump Shell, satu yang baru (dekat dengan Pizza Hut) dan satu lagi Shell old-school tu (berdepan dengan akak jual satay). Kalau lu dah jumpa Shell yang gua maksudkan, cergas lu signal kiri, kanan cari parkir. Deret kedai yang perlu lu tuju, yang sederet dengan Shell old-school tadi.

Lu selusur je kaki lima rumah kedai tu. Lu akan jumpa sebuah kedai kek dan pastri. Okay, sikit je lagi. Hah, sebelah tu port yang kita cari. Kalau lu was-was tak berapa nak sure betul ke tak port yang lu carik, lu pastikan papan sisi premis tu tertulis Kedai Makanan dan Minuman Kak Ros. Kalau lu naikkan sikit dongakan kepala pada sudut 45, lu akan nampak, 131 Capati Corner.

Masa gua jejakkan kaki, lengang. Kalau tengok, premis ni kecik je. Ada seorang akak yang akan ambil order makan, minum. Seorang lagi gua kira amah Indonesia yang akan buat air. Ada beberapa meja yang agak sesak susun atur. Dan observation kasar gua, bahagian atas rumah kedai ni memang diguna buat menginap. Kami pilih meja yang paling luar sekali. Yang best, sebab ni kedai lama. Maksud gua, sebijik macam yang lu boleh temukan di Ipoh, Georgetown dan Bandar Hilir.

Gua pilih capati satu, berkuahkan Ayam Masalla dan Teh O Ais. Member gua pulak laju-laju pilih capati satu, berkuahkan Kari Sardin dan Teh O Ais jugak. Hidangan sampai. Gua tengok piring kecik penuh berisi Ayam Masalla. Kalau Kari Sardin memang dapat sedebuk potongan sardin. Gua kira, sepiring kecik boleh buat makan 2 capati. Tak kedekut. Apa lagi, gua pun memang dah kebulur dari tadi.

Gua tak berapa nak bijak komen bab-bab capati ni. Roti canai, thosai, mungkin. Bagi gua, capati ni sedap. Capati ni harga seringgit je, murah. Kuah tu yang mahal sikit, tapi tak berapa nak mahal sangat lah. Kuah masalla dia memang mantop. Ni serius cakap. Ayam dia potong kecik-kecik, senang lu nak carik, nak ratah (gatah). Pedas, terasa kat hujung lidah lu. Tu memang gua suka ya amat, gua personally bagi two thumbs up. Lagi satu, kuah masalla dia memang pekat likat. Capati ni member gua cakap, ada mamak buat. Tapi, Ayam Masalla, gua tak berapa nak pasti.

Sejujurnya, yang se-institusi dengan gua, lu orang gua sarankan seratus peratus tanpa kompromi, lu orang kena cuba. Petang ni. Betul. Layan beb. Serius. Kalau lu rasa tak sedap pun, gua kesah apa. Janji sedap pada gua. Kahkahkah. Kalau member-member gua datang jalan-jalan cari makan, at least gua dah ada tambahan satu lagi port wajib dalam list gua. Gambar gua tak amek, gua pakai henset cikai je. Gua pun tak nak nampak batak usung ke hulu ke hilir D90 member gua, kahkahkah. Oh, lupa. Time gua nak blah, meja semua dah penuh.

Wednesday, 27 June, 2012, 2:16 PM

No comments:

Post a Comment