Friday, June 8, 2012

From Tronoh with Love (Part IV)


Gua celik mata sudah jam tujuh. Ahmad awal-awal lagi sudah bangun. Fawwaz dan member beliau bersiap-siap mahu gerak menelaah di Library UIA Kuantan. Lunch gua dan Ahmad hari ini berteman komrad lama di kolej persediaan dulu. Gua kata pada Fawwaz jam 11.15 pagi gua pick up beliau di perpustakaan. Persalinan basahan semalam gua sidai. Gua hirup udara nyaman pagi Kuantan sambil periksa minyak enjin dan air radiator. Yang kurang gua tambah. Gua panaskan enjin barang lima belas minit. Biar kasik sedap tika memacu pulang ke Tronoh petang nanti.

Pagi ini gua dan Ahmad memilih untuk tidak bersarapan pagi. Jam 8.30 pagi gua capai bantal dan selimut busuk gua kembali. Ringtone Clove Doper, The S.I.G.I.T. dari henpon besi ungu gua berbunyi-bunyi. Text dari Cik Ashikin masuk. Gua balas dengan muka ketat menahan kantuk. Gua lihat jam pada henpon besi ungu menunjukkan tepat 10.30. Gua malas-malas pergi mendapatkan tuala tebal ungu yang gua sidai pada pagar rumah bujang Fawwaz. Selesai mandi harus, gua gerakkan Ahmad. Gua lipat semua persalinan basahan, baju, boxer, shorts, jeans, sweater dan kain pelikat bawa tidur lalu gua susun kemas-kemas dalam beg sandang hitam dan beg jaring gua.

Gua pacu Lumix lensa Leica

Ahmad pacu pula

Tempoh hari gua kata pada Ahmad gua mahu curi-curi masuk Kuliyyah UIA Kuantan. Saja gua mahu melihat-lihat ambians pembelajaran dan pengajaran di institusi lain. Sayang, jelajah kami tika mereka sedang bermati-matian berjuang menentang peperiksaan. Sebelum gerak tadi gua sudah hantar pesanan ringkas pada Fawwaz pinta tunggu di hadapan perpustakaan. Haram. Gua parkir kereta berdekatan entrance utama. Dari kejauhan di belah Brothers, kelihatan kelibat Fawwaz dan member rumah bujang beliau. Gua sumpah jakun lihat Library Kuantan dibahagikan pada bahagian Brothers dan Sisters.

Mabiq Restaurant, Kampung Peramu

Gua sudah janji sama Ashikin ketemu di stesen petrol Shell berdekatan Casper. Ahmad bilang Nadia belum lunch lagi. Lalu gua pinta pada Ahmad pelawa Nadia sekali. Molek lagi kalau ada member beliau yang lain. Kasik lagi meriah. Jam 12.15, MyVI SE putih Nadia dan Kancil kelabu kevioletan Cik Haffiza dan-dan tiba. Selesai berbasa basi, ketiga-tiga ride mula bergerak. Destinasi yang dituju Mabiq Restaurant yang berlokasi di Kampung Peramu. Ceruk. Kalau port makan seceruk ini pun orang jumpa, gua pasti seleksi hidangannya mampu menggoncang sukma.

Ashikin beritahu pada gua Daging Salai Masak Lemak Cili Api Mabiq Restaurant memang tangkap leleh. Gua memang sudah lama tidak pulang ke asalan Bonda dan Ayahanda gua di daerah kecil Gemencheh, Negeri Sembilan. Masak Lemak Cili Api dengan orang Minang ini bagi gua memang tidak boleh dipisah. Gua sekadar beralaskan Nasi Putih separuh berlaukkan Daging Salai Masak Lemak Cili Api dan Begedil Daging dengan Kopi O Ais. Sebagai descendant Minang bersuku Mungkal, gua iktiraf Daging Salai Masak Lemak Cili Api Mabiq Restaurant power selepas mana-mana port makan di Negeri Sembilan.



Power la akak!

Sambil menjamu selera, gua sibuk melayan kerenah komrad lama gua yang sedang mengaji di UIA Kuantan, Fawwaz, Ashikin, Fiza, Cik Nadiah, Cik Amira dan Cik Farah Ezzah. Borak-borak kami berkisar perihal komrad lama lain yang sedang mengaji di Australia, New Zealand, India dan Malaysia. Tidak mahu ketinggalan, gua turut join sekaki berborak bersama Ahmad dengan Nadia dan member beliau, Alia dan Cik Ili. Sempena Hari Kebesaran beliau, Fawwaz berbesar hati payung makan minum kami bersebelas. Lu memang power Fawwaz!

Potret menginterpretasi segala

Jam dua kami sudah mahu beransur. Keluarga Fawwaz yang dalam perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kuala Pilah sudah menunggu lama di rumah bujang Fawwaz dan member beliau. Sebelum gua pacu laju terus ke Indera Mahkota 6, gua, Ahmad dan Fawwaz dengan Nadia, Alia dan Ili sempat mengabadikan potret tanda kenang-kenangan berhadapan dengan entrance Zenith Hotel, Kuantan. Gua dan Ahmad bercadang mahu memacu pulang terus memandangkan perjalanan pulang kami masih jauh. Tepat jam 2.30 petang kami gerak meninggalkan Kuantan.

Gua dan Ahmad puas. Gua rating road trip kami solid ten. Elemen-elemen lengkap serba serbi. Sepanjang road trip kami hanya berpegang pada madah “Orang Muda Harus Berlagak Muda” ambilan dari Isham Rais. Kami juga telah buktikan pada diri kami, “We Need No Money to be Happy” ambilan dari seorang kenalan rapat gua beberapa tahun lepas. Gua gerak ke Kuantan tempoh hari hanya berbekal loan RM100 dari cukong kesayangan gua dan se-mug kopi berisi syiling. Pulang gua ke Tronoh hanya berbaki RM5, in case emergency. Harapan gua dan Ahmad, moga road trip ini menjadi injakan paradigma untuk jejak-jejak kami yang seterusnya.

Gua mewakili man in blood gua, Ahmad mengucapkan Terima Kasheh yang Abadi kepada individu-individu yang terlibat dalam road trip: The Bittersweet Jouney selama 4 hari 3 malam menjejak Kuantan, Pahang. Dimulakan dengan member trip gua, Encik Ahmad Faheem. Cukong kesayangan gua merangkap member kamar gua atas sokongan padu beliau, Encik Jawa. Tuan rumah, Encik Ahmad Fawwazuddin, Encik Izzat dan kesembilan member rumah bujang mereka yang lain, maaf, tiada kesempatan kita bergaul mesra. Cik Nadiatul Ajeerah, Cik Sharifah Alia al-Zawawi dan Cik Ili yang pasrah melayan repek gua. Tidak dilupakan juga, komrad gua dan Ahmad di Shah Alam dulu, Cik Ashikin, Cik Haffiza, Cik Nadiah, Cik Amira dan Cik Farah Ezzah atas kesudian meluangkan sedikit masa berharga kalian lunch bersama. Oh ya, yang ini perlu dikreditkan juga. Akak-akak, awek-awek plaza tol yang sudi menerima syiling dari se-mug kopi gua sebagai bayaran tol.

Terima Kasheh yang Abadi gua dan Ahmad sekali lagi ucapkan. Ada jodoh, kesempatan, masa, syiling dari se-mug kopi yang mencukupi, moga-moga ketemu lagi kita hendaknya. Jika kalian singgah-singgah di Perak, Kuala Lumpur mahu pun Terengganu, cergas roger kami. Tiada aral, pasti kami bawa pusing-pusing menikmati panorama dan delicacies.

Trip: The Bittersweet Journey (from Tronoh to Kuantan)
The Hoppers: Hazwan Ariff & Ahmad Faheem
Period: 4 nights & 3 days (31st May 2012 – 1st June 2012)
Kilometer: 1110 (return)
Total Cost: RM 400 +/- (for 2 Hoppers)
Theme Songs:
·         Kembali oleh Butterfingers
·         Selected songs from 1.2 Milligrams, Butter Worth Pushful, Transcendence, Malayneum & Selamat Tinggal Dunia by Butterfingers
·         Visible Idea of Perfection, Hertz Dyslexia Part 1 & Hertz Dyslexia Part 2 by The Super Insurgent Group of Intemperance Talent (The S.I.G.I.T.)
·         Selected songs from Mocca
·         Belaian Jiwa from “Innuendo Live at Planet Hollywood” performed by Innuendo
·         Yellow Ledbetter (Live) performed by Pearl Jam
·         The Man Who Sold the World (Live) & Smells Like Teen Spirit performed by Nirvana
·         Di Mana Kan Ku Cari Ganti oleh Sheila Majid
·         While My Guitar Gently Weeps (Live) performed by George Harrison & Friends
·         Oh Darling! & Till There Was You by The Beatles
·         Warisan Wanita Terakhir oleh Teacher’s Pet
·         Lagu, Malam & Cheers 2007 (Live) performed by Bo Amir Iqram
·         Atas Nama Cinta, Aku dan Kamu & Cinta oleh Flop Poppy
·         The Man Who Can’t be Moved (Live) performed by The Script
·         Stairway to Heaven by Led Zeppelin
·         Endless Rain by X Japan
·         Chinta (Original Version) oleh Monoloque
·         21 (Deluxe) by Adele
·         Selected songs from Talentime OST by Aizat
·         Another You by Cromok
·         Sabarlah by Urban Xchange
·         When You Were Young by The Killers

Thursday, 7 June, 2012, 5:02 PM

No comments:

Post a Comment