Tuesday, June 5, 2012

From Tronoh with Love (Part I)


Jumaat cuti. Kalau gua kekal berada di Tronoh, gua pasti gua bakal mati kutu. Gua ada berkira-kira mahu kembali ke Kuala Lumpur. Tetapi baru sangat rasanya gua menjejakkan kaki di Kuala Lumpur. Belum lagi terbit resah dan windu. Maka gua dan seorang member gua, Encik Ahmad, bercadang mahu road trip menjejak Pahang. Nawaitu ulung kami, untuk menikmati Rojak Ayam Pak Lah di Taman Gelora.

Jujur gua katakan, dalam akaun BSN gua, total simpanan kekal pada nilai RM13.42. Sejumlah RM595.00 sudah empat hari terlambat di-bank-in. Makan minum gua ditampung oleh se-mug kopi berisi syiling. Tetapi, firasat gua kuat menyatakan total simpanan gua bakal naik secara eksponan sama ada esok, lusa atau pun tulat. Gua dan Ahmad malas nak ambil pusing sangat. Sebagai langkah selamat, gua loan RM100 pada cukong kesayangan gua, Encik Jawa.

Kami hanya berbekal persalinan cukup untuk 3, 4 hari, sebotol air kosong, se-mug kopi berisi syiling, dua biji bantal dan dua helai selimut. Dan wang biaya perjalanan cukup-cukup RM300. Selesai mengisi RON95 RM60 dan 2 tin Nescafe’ buat bekalan Kafeina, kami tuju Lebuhraya Utara-Selatan melalui Plaza Tol Gopeng. Sayang, frekuensi BFM agak kurang cantik di Perak, lalu kami mainkan cakera padat Butterfingers dari album Kembali. Untuk sing along.

Aral pertama perjalanan panjang kami menjejak Pahang bermula apabila kami terpaksa meredah jam sejauh 15km. Sebelum R&R Tapah. Dekat sejam juga sangkut. Sudah. Volume pemain cakera padat dikecilkan lalu mula kami berbicara mengenai kehidupan. Hidup memang, penuh dengan kepahitan. Tetapi di hujung perjalanan panjang pasti akan ada kemanisan. Lalu kami abadikan road trip ini sebagai; The Bittersweet Journey.

Ahmad masih belum lagi berkesempatan menikmati penangan Burger Bakar Wangsa Maju. Gua pernah berbasa basi dengan brader kaunter, ujar beliau mereka beroperasi hingga jam 2 pagi. Sudah jam 11.15. Gua berkira-kira baki perjalanan. Ah, sempat. Kenderaan di jalan pun bukan nak berapa banyak malam bukan malam minggu ni. Ride dipacu laju tetapi cermat pada kelajuan 110 km/jam melalui Jalan Duta lalu terus menghala ke Wangsa Maju.

Jam menunjukkan 1.20 pagi. Belum sempat kereta diparkir betul-betul berhadapan dengan stall, brader kaunter dari jauh melaung bertanya order. Sekadar alas perut, kami pilih laju-laju set beef, normal, single patty, soda oren dan soda mango. Lalu cergas kami bersantap sambil berborak kosong. Puas hati gua. Ahmad iktiraf Burger Bakar memang torbayek dan jatuh hukum wajib layan tiap-tiap kali menjejakkan kaki di Kuala Lumpur.

Perjalanan masih jauh. Selesai urusan di tandas PETRONAS, perjalanan diteruskan dengan jam tepat memaparkan angka digital 1.45. Masuk sahaja Plaza Tol Gombak, rintik halus mula membasahi bumi. Simbolik semangat alam memberkati road trip kami. Lalu Butterfingers – Kembali diganti dengan seleksi yang lebih santai, didahului dengan Flop Poppy; Atas Nama Cinta, Aku dan Kamu, Cinta hingga membawa ke lagu tema, Warisan Wanita Terakhir oleh Teacher's Pet.

Rekti of The Super Insurgent Group of Intemperance Talent

Cadang kami untuk memacu terus ke Kuantan. Lalu berehat kami sehingga matahari naik di laman Masjid Negeri. Gua pacu se-racing mungkin. Gua khuatir keadaan jalan yang agak frictionless dan memungkinkan fenomena slip and hit. Gua perasan Ahmad secara tak tersengaja melelapkan mata lalu cergas gua menghulur salam. Salam dijawab. Ada ketika gua perasan beliau cekal mencoba sing along mengelak lena. Sebagai peneman, gua tune pula pemain cakera padat pada irama Rock & Roll dari The S.I.G.I.T.

Cermin hadapan penuh dengan jus serangga malam bersepai menghentam pada kelajuan 100 km/jam. 4 pagi. Toilet break di R&R Kuantan. Ahmad bilang molek lagi jika kami berehat sebentar hingga fajar menyising sebelum masuk ke bandar. Gua pancit. Lebih 7 jam gua fokus pada tahap paling optimum. Gua akur. Lalu gua capai bantal dan gua dapatkan selimut busuk gua sejak zaman sekolah.

Ahmad bilang, kalau tak biasa beradu di dalam ride, memang payah melelapkan mata. Gua positif gua mampu. Setengah jam pertama, gua mula ubah posisi ke kanan dan ke kiri, kejap dalam kedudukan bersila, kejap dalam kedudukan berjulur kaki. Ambians udara terkepung. Gua sudah mula rimas. Diikutkan jiwa muda gua, kental ber-boxer sahaja. Gua tidur-tidur ayam kurang dua jam. Jam 6.15 pagi, gua putus trip harus diteruskan. Ahmad lena mati kaku macam bayi. Ah.

Monday, 4 June, 2012, 12:15 PM

No comments:

Post a Comment