Tuesday, June 26, 2012

Ke Mana Hilangnya?


Jam 2.45. Enjin MyVI SE putih bernombor plat T pinjam dipanaskan. Isi ruang kokpit, empat orang jumlahnya. Sesi kembali ke asalan. Menjejak petak-petak pertama. Jauh nun ke selatan. Perjalanan yang bakal mengorbankan mimpi-mimpi indah di pagi Ahad. Berlaku muda, ya, itu pastinya.

Ameeth, Tronoh

Where are you guys heading to?
Seremban.
Ada apa?
Old boys. Ragbi.
Ish, lambatnya gerak?
Nak tengok Eupho dulu. Tu baru nak gerak ni.
Bila balik?
Hari ni jugak. Malam kot. Lepak-lepak semua dulu.
Okay. Drive safe(ly)!
Yeah, thanks!

Gopeng – Jalan Duta

Jauh sekali kantuk. Sebelum Eupho, dah berjam-jam bantai tidur. Weekend. Biasalah. Dua old boys di seat passenger belakang, sudah lama tewas. Sebelum Tapah. Berteman radio yang ditala pada frekuensi 89.9 FM dan member sebelah yang memang rare species lepas kumandang azan Suboh baru sibuk nak cari bantal, selimut.

Jalan Istana – Plaza Tol Sungai Besi

6 pagi. Dek limpahan cahaya lampu jalan jingga di kedua-dua belah hala highway, seiisi kereta segar, bugar. Bunyian kecoh gagak mula meninggalkan tempat peraduan, mencari rezeki yang entah mana kan halal, entah kan tidak. Siapa kisah. Cermin tingkap depan di belah pemandu dan co-pilot diturunkan luas. Memasing light Winston Light sebatang kecuali seorang. Hirup nyaman pagi Kuala Lumpur. Tercemar dengan polusi. Ah, tiada beza dengan sedut hembus; nikotina, tar dan 4000 yang lain.

Exit ke PLUS. Landmark premis Nirvana pada sisi kanan highway. Dari kejauhan, sebuah kapcai yang dipacu dibonceng oleh dua orang. Suami isteri. Eh, awal sangat lagi ni. Baru 6.05 pagi. Kereta dipacu pada kelajuan selamat melintas perlahan kapcai yang tak berapa nak pasti jenis apa dan edisi apa pagi-pagi buta ini.

Terlihat seorang budak lelaki sekitar 4-5 tahun berhelmet saiz kecil diapit oleh ibu dan ayahnya. Nyenyak tidur dengan sedikit bukaan pada mulut. Lalu kami palingkan pandangan kami kembali pada windshield dan jalan di hadapan, merasionalkan seribu satu rencah kehidupan.

Ke mana hilangnya nilai seorang kita (manusia)? Kurang rasa syukur dengan apa yang ada, selalu pula meminta-minta apa yang tiada. Memuja-muja apa yang ada di atas, dan jarang-jarang sekali menjenguk apa yang ada di bawah. Kita selalu lupa. Lupa untuk berlaku manusia. Lalu sisi kekitaan itu sedikit-sedikit terhapus. Kekitaan (kemanusiaan) sebagai seorang anak Adam.

Tuesday, 26 June, 2012, 9:42 AM

No comments:

Post a Comment