Sunday, December 30, 2012

Something Stupid


Aku exit dari Cheras Perdana ke LEKAS. Aku memacu slow and steady Mini Cooper aku. Aku sukakan feel pabila memandu mobil comey ini. Entah lah. Sukar untuk aku ungkapkan. Penuh nilai sentimental. Sama seperti shades yang aku kenakan di bawah terik matari. Sama seperti beg kulit vintaj yang aku bimbit ke pejabat. Sama seperti but Doc Mart low cut yang aku sarung ke hulu ke hilir.

Mini Cooper ini aku beli daripada seorang Haji pencen di Negeri Sembilan. Seorang peminat tegar Mini Cooper dan Mini Clubman. Haji pencen mahukan seorang pembeli yang punya jiwa entusiastik. Kondisi tip top dengan spesifikasi asal. Sebuah Mini Cooper model tahun 1969 dengan sesaran satu perpuluhan sifar liter. Direplikasi serupa dengan Mini Cooper watak komedi, Mr. Bean.

Projek asal aku mahu memodifikasi Mini Cooper ini dengan karekter yang lebih sukan. Rona merah garang dengan belang perlumbaan. Kit badan yang lebih lebih lebar pada arca keempat-empat sudut tayar. Saiz tayar yang lebih lebar. Rim sukan mangkuk yang klasik. Dikuasakan dengan enjin Passo Turbo satu perpuluhan tiga liter. Sistem suspensi yang lebih keras. Serta sistem perpaipan yang mengeluarkan bunyian garang.

Kesudahannya, projek asal itu aku komakan. Sebagai seorang yang berjiwa sentimental, aku terkenang akan sebiji kek homemade sempena ulang tahun kelahiran aku yang kedua puluh. Sebiji kek Mini Cooper. Palitan pewarna biru lembut secara total. Pewarna belang rona putih pada kedua-dua belah sisi bonet hadapan. Dan pewarna air brush bendera Union Jack pada bahagian bumbung. Reinkarnasi sebiji kek menjadi sebuah mobil pada skala sebenar.

Aku betul-betul mengagumi ambians malam ini. Sang purnama dipagar bintang-bintang. Melukis indah kanvas langit malam. Pada papan pemuka Mini Cooper ini, terletak elok sebuah kipas kecil. Yang paling moden dalam ruangan kokpit ini adalah sebuah pemain cakera padat cap Bose. Talaan pada frekuensi BFM 89.9. Memainkan lagu kegemaran sepanjang masa aku. Something Stupid dendangan mendiang Nancy dan Frank Sinatra Jr.

Aku terimbau momen penuh majis petang Jumaat yang lepas.

Aku berjalan beriringan bersama seorang teman. Tiap-tiap Jumaat akan aku sarungkan baju korporat dengan paparan besar jenama syarikat pada sisi belakang. Shades aku simpan rapi di dalam kocek kiri baju. Beg kulit vintaj aku genggam erat di tangan kanan. But Doc Mart low cut aku pijak gagah pada jubin-jubin berkilat lantai. Sepenuh perhatian aku tumpukan pada tiap-tiap butir bicara yang keluar dari mulut teman aku.

Dari kejauhan, aku terlihat suatu figura. Bagaikan bidadari terlepas dari kurungan syorga Tuhan. Umpama puteri kayangan menjejak kaki ke bumi noda. Entah lah. Sukar untuk aku ungkapkan. Aku terpana. Mesmerized. Bersusok lampai. Berparas descendent Arab. Dan aku kira. Mungkin sekali fasih bertutur Inggeris. Momen yang sama, melodi Something Stupid versi asal mula bermain pada pendengan aku seorang.

Figura itu mengulum sebuah senyuman yang paling menawan. Sebuah senyuman besar yang paling menawan. Mata yang bergemerlapan terang secerah bintang kejora. Dalam gerak perlahan, figura itu melambai mesra. Melodi Something Stupid itu secara mengejut jeda. Bersilih ganti dengan kalimah suci ‘Hye’ yang menjadi suatu bunyian yang paling euphonious. Yang paling mengkhayalkan. Lebih mengkhayalkan daripada sedutan marijuana perubatan.

Aku kulum senyum. Kelibat figura itu berlalu laju di sisi kanan aku. Aku berhenti melangkah. Aku paling. Dan figura itu pup. Lesap. Aku kulum senyum kembali. Aku geleng kepala. Dan aku tertawa kecil. Halusinasi. 

Gampang.

Sunday, 30 December, 2012, 2:55 AM

No comments:

Post a Comment