Saturday, December 22, 2012

Teaser


Aku tuju ke meja yang lazim aku singgahi. Sebuah meja mini bergeometri bulat dengan padanan sebuah kerusi berona putih bersih dilengkapkan dengan couch hijau lembut betul-betul menghadap keramaian yang berlalu naik dan turun dari eskalator medan selera Signature Level 2. Aku labuhkan punggung perlahan-lahan pada couch empuk hijau lembut itu dan aku letakkan cermat briefcase kulit vintaj aku di sisi kanan aku. Panorama yang aku jamahi secara raw ini sungguh mengasyikkan.

Secara serius, gadis-gadis dengan pakaian sendat merah garang menampakkan lurah dendam dengan lentuk tubuh hour glass yang mengghairahkan tidak langsung mampu menjentik berahi apatah lagi mencanak-canakkan syahwat aku. Aku lebih gemar mencari-cari dalam keramaian pesona seorang puspa Melayu yang berani mempertaruhkan busana baju kurung dari material cotton dengan motif ringkas fauna yang dipasang anggun dengan tudung bawal. Tiada hasil hari ini. Aku pasrah dalam kekecewaan.

Aku setkan dial lock keselamatan pada kedua-dua belah briefcase kulit vintaj aku pada digit 11. Klik. Aku buka briefcase kulit vintaj aku dan aku keluarkan sebatang pena Pilot G2 0.7 biru dan sebuah buku nota nipis yang aku dapatkan di Pasar Philippines, Kota Kinabalu, Sabah. Aku tutup kembali briefcase kulit vintaj aku tanpa mengunci kembali lock keselamatan. Dalam hiruk-pikuk dan keriuhan keramaian, aku memerhati ligat dan gelagat tiap-tiap individu. Fikiran aku, kosong lagi lompong.

Aku tekan picu pada pena Pilot G2 0.7 biru aku. Aku tumpukan sepenuh perhatian pada muka surat berona coklat yang masih lagi kosong tanpa sebarang limpahan dakwat biru dari pena Pilot G2 0.7 yang aku genggam pada tangan kanan aku. Aku dongakkan kembali kepala aku pada sudut 0 darjah. Aku pejamkan mata aku. Aku tarik nafas dalam-dalam. Dan aku lepaskan kembali perlahan-lahan. Dua sedutan inspirasi dari Super Fine Clove Cigaratte tadi masih tersisa. Menerjah-nerjah rakus reseptor-reseptor kreatif seorang aku.

Dan tangan kanan aku yang menggenggam pena Pilot G2 0.7 biru itu secara alami mencoret sebuah puisi kontot pada muka surat berona coklat yang kosong tadi. Menzahirkan apa yang terbuku di dalam sukma aku yang paling seni.

Dalam keramaian
Aku sendiri
Romantis

Kejam.

Pada momen itu, aku terkenang akan dikau. Seorang perempuan bersusok lampai, berparas descendant Arab dan fasih sekali bertutur Inggeris. Jika kau sudi, akan aku nurkilkan kau sekeping kad dengan ilutrasi ringkas rama-rama dengan ‘Hey, wanna grab a drink someday? =)' Jika kau sudi, sebelum kita mengakhiri janji temu kita yang pertama, akan aku pinjamkan kau “Yasmin How You Know?” supaya aku punya excuse untuk janji temu kita yang kedua. Dan akan aku selitkan di celah-celah muka surat buku itu sepucuk nota, supaya pabila kau selak, sepucuk nota itu jatuh, kau kutip, kau tatapi dan akan kau cuba fahami intipati.

And now we took time to learn each other
For sometimes now I see
I knew you were the right one for me
So stay with me forever and you see

Aku tersenyum. 

Keseorangan dalam keramaian.

Aku tersenyum.

Hanya pabila mengenangkan dikau.

Saturday, 22 December, 2012, 9:15 PM

No comments:

Post a Comment