Saturday, December 1, 2012

Sudut Pandang


Enche’ Zachariah: Joned. Aku nak tanya kau. Dan aku nak kau jawab dengan jujur.

Joned: Silakan Enche’ Zachariah.

Enche’ Zachariah: Dalam ramai-ramai orang kat department ni, dengan siapa yang kau rasa betul-betul selesa?

Joned: Sejujur-jujurnya, Enche’ Zachariah.

Enche’ Zachariah: Dan kenapa tu Joned?

Joned: Sebab Enche’ Zachariah pandang saya sebagai saya. Sebab Enche’ Zachariah pandang saya macam orang.

Enche’ Zachariah: Okayh.

Joned: Sebab Enche’ Zachariah the only person yang defend saya dengan hak saya untuk memilih. Di kala ramai yang mempersoalkan human rights saya untuk bergaya rock dengan berambut panjang dan mengenakan sebentuk copper wristband pada pergelangan tangan kanan pada hari pertama saya report duty, you have gained my respect Enche’ Zachariah. Elemen hormat itu bukan suatu yang total bagi opinion saya Enche’ Zachariah, tidak boleh dipinta, dan begitu jauh sekali untuk dipaksa. Ianya sesuatu anugerah. Sesuatu yang datang dengan alami, datang dengan sendirinya. Pabila Enche’ Zachariah mewaraskan keselesaan saya untuk berambut panjang dan mengenakan sebentuk copper wristband pada pergelangan tangan kanan saya tanpa sebarang unsur prejudis, saya dapat rasakan the sense of acceptance as a human being. Saya berasa lebih selesa, lebih comfortable.

Enche’ Zachariah: Teruskan.

Joned: Dan saya berasakan golongan muda-mudi seperti kami perlu diberikan sedikit ruang untuk bernafas, kami mahu suara kami didengari walaupun sekelumit. We’ve got no bills Enche’ Zachariah. Dan kami tiada kepentiangan politik yang ingin kami canang-canangkan ke seluruh dunia. Tetapi tidak bermaksud kami tidak punya the sense of responsibility. Kami ada, tetapi mungkin kurang atas faktor limitasi tanggungan atau tiada sebarang permasalahan serupa politikus yang perlu kami pertimbangkan. Kami kurang selesa pabila ada segelintir generasi yang lebih berusia (exact words) melabel mudah kami dengan tag spesies yang suka ber-hu-hu-ha-ha, bersuka ria dan merapu. Kami muda Enche’ Zachariah. Dan bagi sudut pandang humble saya, we should behave like one. Sorry. I insist to replace the word ‘should’ with ‘must’.

Enche’ Zachariah: Please. Elaborate more on that Joned.

Joned: Saya akui. Kami idealis. Walaupun dalam dunia sebenar (baca: realiti), it’s not that applicable. Tetapi saya memandang ianya sebagai suatu proses yang perlu. Kami punya energy, kami suka sekali bereksperimentasi dan kami gemar ya amat berfoya-foya dengan idea. Tidak usah bersusah payah mengambil contoh yang jauh dengan diri kita Enche’ Zachariah. Saya misalannya. Obsesi saya memilih untuk berambut panjang yang rock saya tegakkan atas dua premis, pertama, hak saya sebagai warga merdeka yang bebas untuk memilih dan secondly, it’s a must process. Mungkin, setelah saya punya bini dan anak, saya lebih selesa dengan penampilan segak dengan potongan rambut yang lebih kemas, it’s a maybeTo tell you the truth, I don’t give a damn what people say. Kenapa saya perlu serabutkan diri saya untuk keselesaan orang lain, sedangkan keselesaan itu patut diraikan oleh diri saya sendiri. Itu hak hakiki seorang saya.

Enche’ Zachariah: But it’s in our culture Joned. Apa kau rasa pasal benda tu?

Joned: Yes, we must admit that, it’s our culture. Suka untuk saya tekankan, mungkin dari sebelah yang satu lagi, kami kurang menitikberatkan perihal impikasi atau consequences.That’s when the experienced people like you Enche’ Zachariah, come into the equation. Untuk mengelakkan kami daripada misleading, we need your experiences. Kami punya idea yang kreatif, tetapi at the same time, kami kurang pengalaman. Seperti yang saya perkatakan tadi, kami kurang diberikan ruang untuk suara kami didengari, dan kekadang, hak kami yang satu itu dinafikan secara total. Saya percaya, dengan adunan tenaga dan cetusan idea-idea berani daripada kami muda-mudi disempurnakan dengan tunjuk ajar daripada golongan yang lebih berpengalaman, kita pasti dapat menggembleng suatu paradigm shift untuk membawa Malaysia lebih jauh ke hadapan.

(Diskusi ringan-ringan bersama seorang lawyer yang begitu loyar dan begitu sempoi perihal isu-isu semasa, perundangan dan perlembagaan, masa hadapan sebuah negara dan lain-lain di sebuah mercu tanda kebanggaan sebuah negara bernama Malaysia bersempena dengan malam sambutan Tahun Baru Islam.)

Saturday, 1 December, 2012, 11:46 PM

No comments:

Post a Comment