Wednesday, January 30, 2013

Andai Kau Berlalu Pergi


Andai kau berlalu pergi pabila kunjung tiba musim panas
Maka bisa kau membawa pergi bersama sang matari
Unggas yang berterbangan di horizon musim panas
Pabila chinta kita berputik dengan jiwa kita yang mekar kembang
Pabila hari masih hangat dan malam-malam itu berlalu tersangat perlahan
Dan sang purnama yang asyik pada dendangan sang pungguk
Andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi

Tetapi jika kekal kau di sini, akan aku benderangkan harimu
Seumpama tiada hari yang seakannya sebelum ini, atau akan hari ini kita singgahi lagi
Akan kita dihangati sang mentari, akan kita dibasahi rintis hujan yang melebat
Dan kita berbicara dengan pohon-pohon dan memuja sang bayu
Tetapi jika kau masih tetap berlalu pergi, akan aku fahami
Berlalu kau meninggalkan aku dengan titis-titis chinta yang diempang tangan-tanganku
Andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi

Andai kau berlalu pergi, seperti mana aku tahu akan kau
Khabarkan pada sang bumi untuk berhenti berputar
Hingga saat kembali kau lagi, andai kau masih sudi,
Apa perlu chinta tanpa menchintai dirimu?
Apa bisa aku ungkapkan pada kau, setapak kau melangkah pergi
Sukma aku perlahan-lahan sebati mati hingga tika sapaan kau yang mendatang
Andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi

Tetapi jika kekal kau di sini, akan aku gemilangkan malammu
Seumpama tiada malam yang seakannya sebelum ini, atau akan malam ini kita lalui lagi
Akan aku igaukan senyummu, akan aku sentuh lembut mulus kulitmu
Akan aku berbicara dengan matamu dengan bahasa-bahasa chinta
Tetapi andai kau masih mahu berlalu pergi, pasti tiada titis air mataku
Walaupun ucap selamat itu hilang selama daripada ungkapan selamat tinggal
Andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi

Andai kau berlalu pergi, seumpama mana aku pasti kau
Terhapus sudah kepercayaan aku kepada dunia
Cuma jiwa kosong, yang tinggal hanya ruang-ruang lompong
Seperti wajah kau yang berekspresi tiada
Akan aku menjadi bayang kepada bayangmu
Cuma jika kau mahu aku senantiasa dekat di sisimu
Andai kau berlalu kau pergi, andai kau berlalu pergi, andai kau berlalu pergi

Adaptasi daripada If You Go Away oleh Dusty Springfield dan Ne Me Quitte Pas oleh Nina Simone

Wednesday, 30 January, 2012, 9:59 PM

No comments:

Post a Comment