Sunday, January 27, 2013

Interracial


Kau tak pernah fikir fasal kahwin?

Pernah. Tapi lama dulu lah. Sekarang ni, takde dah.

Kenapa?

Entah, susah lah nak cakap. Tapi aku nak tunang.

Haha, macam tu pula. Tunang nak, tapi kahwin tak nak. Macam tu?

Aa, lebih kurang lah. Sebab aku rasa tunang tu macam sweet. Bagi aku lah, haha.

Pelik, haha. Tapi layan je lah. Asal aa?

Sebab bagi aku percintaan tu tak semestinya berpengakhiran dengan perkahwinan.

Maksud kau?

Sebab takde benda certain. Aku tak nampak point kenapa kita kena kahwin. Bercinta boleh putus. Tunang pun boleh putus. Kahwin lagi lah. Cerai. Macam Mak aku cakap, perkahwinan ni sejenis perjudian sebenarnya. Apa yang sebelum mungkin tak sama dengan apa yang selepas. People change.

Tapi kahwin tu menghalalkan hubungan lelaki perempuan.

Hubungan seksual? Dalam agama, ya. Kalau tu maksud kau. Tapi bercinta tak semestinya kena raikan macam tu kan? Takde pun takpe. Kau tak mengharapkan sesuatu dari pihak yang lagi satu. Aku prefer lagi konsep tu. Ikhlas lagi lah maksud aku.

Kalau satu hari, dijadikan cerita kau kahwin, apa expectation kau?

Aku prefer interracial marriage sebenarnya.

Kenapa?

Sebab aku suka kot idea tu. Aku suka idea, dua individu yang betul-betul berbeza, takde langsung persamaan kalau boleh, tapi mustahil lah kan. Boleh terima satu sama lain seadanya. Seadanya tu is a strong word actually, tapi aku suka. Benda tu luas tapi sempit juga kalau kita nak cakap fasal benda tu. Opposite attraction. Tapi, ada chemistry. Benda tu macam magic lah bagi aku.

Kau rasa family kau, Mak kau tak kisah?

Haha, kisah. Mak aku prefer lagi kalau aku kahwin orang Melayu juga sebenarnya. Tapi aku tak berapa nak sokong idea tu. Tak payah tengok jauh, dalam Malaysia lah. Aku suka cakap fasal benda ni. Sebab it’s happening around us. Kita tahu benda ni macam tak berapa nak betul. And individu-individu yang terlibat pun most probably tahu benda ni tak berapa nak betul. But still, they done nothing.

Apa kes ni?

Macam ada lah segelintir, tak semua lah. Aku tak nak stereotype kan orang. Tapi benda ni ada jadi. Ada macam certain family akan decide dengan siapa anak diorang boleh kahwin. Bloodline reason bagai lah. So call nak preserve family punya bloodline, lebih kurang macam tu lah. Ni bukan sekarang kita dah moden ke apa punya sebab. Bagi aku tu bukan persoalan pokok. Tapi bagi aku dah macam sistem kasta. Serious shit. Macam double standard, kau rasa kau lagi bagus dari orang lain. Kau tak rasa macam tu?

Oh, benda ni. Aku pernah ada kawan macam ni. Family yang oppose. Pada hal, the fact that this young lad yang nak kahwin and ngadap awek ni sampai mati kan. Aku tak faham kenapa family pula yang kena decide and menyibuk dengan siapa yang kau boleh kahwin, dengan siapa kau tak boleh kahwin. And sebab family name je. Aku rasa agak ridikulus. In my opinion lah.

And the fact that nama tu is nothing, but orang selalu nak agung-agungkan sangat pun aku tak faham. Nama je pun. Aku pernah baca lah Rafidah T3 yang dekat TV3 tu tulis somewhere, kau lahir dalam which family ni just kebetulan je. Kau tak boleh decide pun semua tu. So kalau kau nak fikir sangat dengan benda-benda kebetulan, macam kau lahir dalam family yang kurang mampu, kaya sangat ke apa, macam buang masa je lah.

Hm, betul juga. Apa yang penting, yang dekat dalam lah bagi aku. Aku tak suka cakap bab-bab agama nak kaitkan dengan benda ni, tapi ada point yang betul juga dengan benda ni. Iman tak dapat diwarisi. Betul lah. Kalau Abah kau pembunuh ke apa, for example lah, tak bermaksud kau pun jadi pembunuh juga. Atas kau lah. Macam mana kau nak corak hidup kau.

Oh, cakap fasal benda ni, ada juga benda yang aku duduk fikir je sejak dulu. Kan ada cakap, perempuan itu dikahwini kerana perkara yang empat; harta, kecantikan, keturunan (nasab) dan agama, maka pilih lah yang beragama. Orang biasa ingat yang agama ni, maksud dia, kalau kita nak pilih perempuan, carilah yang bertudung, cukup agama serba serbi. Tapi aku rasa, kau nak ambil secara general pun, tak salah.

Maksud kau general tu macam mana?

Pilihlah yang beragama. Pilih lah yang beragama Islam. Bukan merujuk kepada ilmu agama. Kita boleh ambil macam tu. Sebab jiwa manusia tu berbolak balik atas kehendak Tuhan. Iman pun boleh berkurang bertambah. Maksudnya, tiada yang statik. Perempuan yang mungkin so call tak cukup agama ni kita tak boleh rendah kan macam tu. Bukan tempat kita. Kita tak tahu depan Tuhan tinggi rendah darjat kita. Hidayah tu hak hakiki Tuhan. Tuhan tak judgemental macam kita.

New perspective. Aku ingat lagi member lecturer aku ni. Dia Muslim Indonesian. Dia kahwin dengan Christian French. Aku tak sure lah Protestan, Catholic ke apa. Tapi simple gila dia ambil. Sebab kan ada cakap, lelaki Muslim dibolehkan berkahwin dengan perempuan Ahli Kitab, yakni Yahudi dan Nasrani. Tapi tu lah. Sekarang Taurat dan Injil dah takde yang authentic lagi kan.

Haha, macam tu lagi layan. Eh, fasal interracial marriage tadi. Tak habis lagi.

Aa, teruskan. Sila sila.

Sebab aku fikir, hidup ni is a learning process. Hari-hari kau akan belajar benda baru. So bagi aku. Kalau boleh lah kan. Kalau boleh. Aku nak cari someone yang aku boleh belajar banyak dari dia. Maybe she’s Christian, Hindu, Buddhist, Atheist or even Jewish pun, aku tak kisah. Sebab banyak benda aku boleh belajar. Culture for example. Sebab buat benda lagi  interesting. Lain. Norma tu lain. Budaya tu lain. Buka perspektif kau terhadap dunia lain bagi aku.

Hm, betul, betul. And scientifically pun, sebab gene kau jauh, so that, resesif akan di-counter oleh benda-benda dominan. So apa-apa yang resesif tu makin lama makin hilang. Pertembungan dua gene yang totally different or jauh ni, akan hasilkan kacukan yang lebih superior. Anak lawa, anak pandai, genius. Penyakit-penyakit keturunan berkurang. Banyak kelebihan sebenarnya.

And agama-agama samawi macam Islam, Christian and Yahudi pun kita percaya, semua umat manusia datang dari Adam dan Hawa. Kau tak rasa kita semua ni adik-beradik ke? So macam sumbang mahram dah.

Haha, mind fuck dowh. Tapi malas lah aku fikir fasal tu.

Tapi betul lah. Susah kita nak apply interracial marriage dalam culture kita. Boleh. Tapi. Kau kena fikir Mak Abah kau lagi. Family kau lagi. Mulut orang lagi. The fact that maybe dua individu ni susah nak adapt dengan cara hidup satu sama lain. Kekadang, aku suka juga doktrin Komunisme yang aku pernah baca ni.

Fasal apa tu?         

Tak silap aku lah. Ada state yang kalau ikut pegangan diorang ni, untuk membawa manusia lebih jauh ke hadapan. Setiap individu yang lahir ke bumi ni, kita perlu putuskan hubungan kekeluargaan diorang. Maksud aku, kita kena abaikan perasaan berterima kasih dan mengenang budi kita kepada ibu yang melahirkan kita. Macam putuskan teruskan hubungan kekeluargaan tu. Sebab relationship ni yang mengekang kau dari terus maju ke hadapan.

Ada pros and kons kot.

Aa, terpulang atas orang. This side of the world, bukan culture kita lah. Interracial marriage pun jarang jadi. Doktrin-doktrin macam ni aku fikir kes yang terpinggir lah.

Sunday, 27 January, 2013, 9:11 PM

No comments:

Post a Comment