Sunday, January 20, 2013

Seksualiti


Isu ni menarik actually. Serius.
Isu apa?
Oh, seksualiti maksud aku.
Haha, asal tetiba?
Takde lah. Bukan apa. Aku terfikir je.
Fikir apa?
Aku rasa kita ni hipokrit lah bhai.
Asal kau cakap macam tu?
Kita ni judgemental. Kau tak rasa ke?
Susah kot kalau tak nak judgemental. Tapi kita boleh try nak kurangkan.
Tu lah.
Apa kaitan dengan seksualiti?
Ye lah, pasal gay, lesbian, bi, transgender ni semua.
Teruskan.
Bukan apa. Diorang jadi macam tu pun semua atas kuasa Tuhan kan.
Tak clear bhai, tak clear. Cakap kasik habis lah.
Benda ni kan dah tulis dekat Luh Mahfuz. Apa yang akan jadi dalam hidup kau. Kecuali ajal, yang lain tu kau ada opsyen nak memilih.
Tu aku tau. Point kau?
Maksud aku, diorang tu semua kejadian Tuhan, makhluk Tuhan. Bila orang nak kutuk-kutuk diorang ni, aku rasa tak best lah. Sebab diorang ni pun makhluk Tuhan juga. So bila kau kutuk diorang, maksudnya sama lah macam kau kutuk Tuhan.
Betul juga cakap kau tu. Tapi fitrah lumrah manusia Tuhan memang dah bentuk. Laki-laki pasang dia perempuan.
Memang lah. Semua orang tahu benda tu. Kau ingat diorang tak tau pasal benda tu?
Mesti lah tau. Benda basic kot.
Tapi sebab nurani diorang dah macam tu, nak buat macam mana.
Tapi benda boleh kawal bhai.
Memang, memang boleh control. Tu guna kita beragama. Ada landasan. Ada dos and donts.
Dah tu? Tak kan tak boleh nak betul kan?
Boleh. Memang boleh. Tapi kau cakap senang lah.
Asal. Kau minat laki ke apa?
Haha, mana ada. Asal? Kalau aku kisah pasal benda-benda ni, maksudnya aku minat laki ke?
Takde lah. Aku tanya je. Mana lah tau kan.         
Tu lah orang cakap. Kalau ibadah kau diterima Tuhan, dia akan refleks balik dalam hidup kau, ada perubahan positif. Kalau takde perubahan, kau masih dekat takuk lama, senang cakap, Tuhan tak terima atau belum terima lah ibadah yang kau buat.
Asal kau tetiba fikir sangat benda ni?
Member aku ada cerita pasal member dia. Belajar kat UIA. Tapi mamat ni gay. Solat semua cukup. Benda-benda agama dia buat lah. Tapi tu lah, still gay. Dia tak boleh ubah. Tapi dia boleh tahan sebab ada landasan agama.
Hm, tu pun aku baru terfikir. Aku serius tak pernah terfikir.
Bukan apa. Aku pernah fikir satu benda ni. Kau nak tau?
Cerita je lah.
Aku rasa kalau kita nak minat someone, kita kena suka sebab diri dia kan? Kau faham maksud aku?
Ye lah, konsep terima seadanya lah ni kan?
Aa, tapi bila kau dah stick to the idea, laki kena minat perempuan, perempuan kena minat laki, benda ni dah tak valid.
Macam tu pula?
Ye lah, sebab idea asal dia. Kau kena minat diri dia. Kau kena tolak ke tepi soal gender. So kalau kau ambil separuh-separuh je, jadi don’t judge a book by it’s cover and don’t be judgemental tu akan jadi suatu benda yang bangang. Benda bodoh.
Hm, kau ada point kat situ.
So idea aku, aku kena pandang laki macam aku pandang perempuan juga. Sebab diri, bukan sebab gender. Apa yang dekat dalam tu. Jiwa dia maksud aku. Tu yang patut jadi keutamaan.
Haha, benda syial.
Tu je.
Kau pernah apply tak teori kau ni?
Pernah beb.
Hasil dia?
Tak boleh dowh. Aku memang minat perempuan, haha.
Tu gampang, haha.

Sunday, 20 January, 2013, 12:04 AM

No comments:

Post a Comment