Saturday, January 19, 2013

Mendung


Langit Kuala Lumpur mendung. Matari menghilang entah ke mana sedari pagi. Terlihat berat seakan-akan Kuala Lumpur bakal dirudung hujan bila-bila masa. Di toko buku Kinokuniya, aku membuat carian buku fotografi ‘I Wrote This For You’. Membelek dan membelek rak-rak buku di aras mezanin tetapi malang sekali yang di cari tidak ketemu. Aku sedikit kecewa. Paparan di mesin carian tadi meyakinkan aku buku itu ada, cuma terselit entah di celah-celah rak buku yang mana.

Aku berjalan dan terus berjalan. Tanpa punya arah tuju. Mengusung beg kulit vintaj yang isinya hanya sebuah novel tulisan J. D. Salinger, The Catcher in The Rye. Menuruni eskalator dari satu aras ke satu aras. Aku melangkah dan terus melangkah. Muka dan figura bersilih ganti. Ada ketika aku berasa seakan-akan aku seorang halimunan. Di tengah keramaian manusia ini, tiada seorang pun yang aku kenali. Tiada seorang pun. Mustahil. Ini lucu. Benar-benar lucu.

Aku keluar dari premis Suria KLCC mengarah ke kafe Starbucks. Aku pesan pada Barista amoi itu; Hazelnut Hot Choc without Whipped Cream, tall, to go. Aku berlalu dari kafe Starbucks mengarah ke tempat duduk yang lazim aku singgahi.  Panorama lanskap hutan konkrit. Yang paling dekat, Menara Maxis. Kemudian, Menara Berkembar PETRONAS dan Tower 3. Dan simbol korporat Mandarin Oriental. Selalunya, rendang pokok menghalang aku dari bahang mentari. Tetapi senja ini begitu mendung sekali.

Aku keluarkan paket rokok dari kocek kanan Dockers aku. Aku nyalakan sebatang. Aku hisap dalam-dalam. Dan aku hembus bebas. Dari poket kiri, aku seluk telefon pintar. Lagu yang sedang berkumandang, Labour of Hate oleh Carburetor Dung. Aku mainkan pula sebuah lagu yang aku baru muat turun. A, B & CP oleh Phlowtron. Rima dan puisi lagu ini benar-benar sampai ke jiwa aku. Bait-bait puisi permulaan lagu ini yang dideklamasi dengan tona bass, kedengaran tulus sekali.

Baby
Every night I gaze to the heaven and stars above
Wondering when my angel will fall so I can feel that true love
The love ever is so sweet I’ve searched for but never had
Live should have been rough at times and very bad
Why did you run?
Why did you hide?
Must I travel to the sun?
Must I fight that fight?
It shows to prove that
I’ll do anything
Just to have you by my side

Aku sedut dan aku hembus. Aku sisip perlahan Hot Choc panas aku. Aku cari lagi. Deeper Conversation. Pertama kali aku menyaksikan persembahan ‘live’ Yunalis Zarai, lima tahun lepas. MMU, Cyberjaya. Aku suka versi demo lagu ini. Tetapi aku lebih suka versi studio sebenarnya. Lebih jelas. Maksud aku, penyampaian itu lebih jelas. Aku dapat tangkap perasaan Yunalis Zarai tika menulis lagu ini. Dan tiap-tiap kali mempersembahkan lagu ini. Paparan lirik pada telefon bimbit menjadi sesuatu yang mengasyikkan.

Is your favourite colour blue?
Do you always tell the truth?
Do you believe in outer space?
Now I’m learning you

Is your skin as tanned as mine?
Does your hair flow sideways?
Did someone take a portion of your heart?
And now I’m learning you

And if you don’t mind
Can you tell me
All your hopes and fears
And everything that you believe in
Would you make a difference in the world
I’d love for you to take me to a deeper conversation
Only you can make me
                         
I’ve let my guard down for you
And in time you will too

Titis halus hujan mula turun. Tanpa lengah, aku capai beg kulit vintaj aku. Aku gapai cawan kertas Hot Choc aku. Dan aku mengarah kembali ke Suria KLCC. Hari ini mendung. Dan senja ini, hujannya lebat sekali.

Saturday, 19 January, 2013, 7:04 PM

No comments:

Post a Comment