Friday, January 25, 2013

Kalau Tuhan Berikan Aku Dua Tahun Lagi, Aku Sudah Cukup Bersyukur

Aku tak nak jadi;
Si tua yang kerepot.
Si tua yang nyanyuk.
Si tua yang berkedut.
Si tua yang menyusahkan.
Si tua yang kuat merungut.
Si tua yang terlantar tak berdaya.
Si tua yang kencing berak dalam pampers.

Aku enggan  menjadi si tua yang;
Tiada anak yang sudi menjaga.
Tiada cucu yang mahu menjenguk.
Yang;
Mengharap belai kasih anak kesayangan.
Sedangkan kebenaran yang paling benar dan tiada yang paling benar selain itu adalah,
Anak kesayangan itu berasa  geli dengan aku.

Dari Sirah Rasul Allah;
Tanya seorang perempuan tua kepada Nabi,
Ya Rasul Allah, apakah aku punya tempat di Syurga Allah kelak?
Lalu Nabi memberikan kebenaran yang paling benar dan tiada yang paling benar selain itu,
Sesungguhnya Syurga Allah itu tidak dihuni oleh orang-orang tua seperti dirimu.
Perempuan tua itu terkedu tanpa bicara.
Lalu humor Nabi,
Kerana Syurga Allah itu hanya dihuni oleh muda-mudi diulit bidadari.

Adakah di perbaringan busuk kepam itu,
Yang tanpa peneman bicara.
Si tua itu meminta nyawa daripada Sang Pencipta,
Atau si tua itu meminta Mikail mencabut nyawa?

Kata orang, seorang ibu itu betah membesarkan sepuluh orang anak kecil.
Tetapi sepuluh orang anak kecil yang sudah dewasa itu?

Friday, 25 January, 2013, 4:04 PM

No comments:

Post a Comment