Sunday, April 22, 2012

Dilema Si Pengusha Awek Kilang


Kalau biasa lalu Jambatan Pulau Pinang (susur ke Lebuhraya Damansara-Puchong), baik nasib kau, kau akan perasan pada masa tertentu, akan ada ramai awek jalan berderet kekadang dengan uniform, kekadang tidak. Selama lapan bulan mengaji di Subang Jaya dan masa-masa lain lalu kawasan situ, itu panorama wajib. Awek kilang baru habis shif, mahu pulang ke flat sewa berhampiran. Kebiasaannya kelibat mereka dikesan pada sebelah pagi (matahari belum naik).

Awek kilang pernah menjadi topik perbualan hangat bersama dengan beberapa teman. Isunya, “kenapa kau tak keluar dengan awek kilang?” Kenapa pilihan hanya mencakupi awek-awek insititusi tempatan, luar negara mahu pun promoter KLCC. Malam itu kami usulkan sebab munasabab dari mata muda-mudi kebanyakan dengan kata kunci; ekspektasi sendiri dan ekspektasi mak abah.

Seorang member memberi hujah bahawa dalam kes kami, rata-rata mak abah mengharapkan anak lelaki mereka yang bakal berprofesion jurutera berbinikan jurutera, doktor atau profesion yang sewaktu dengannya. Senang cakap, kalau boleh, cari lah yang setaraf (sekufu), walaupun tidak termaktub di mana-mana calon bini yang baik hanyalah jurutera, doktor atau profesion yang sewaktu dengannya.

Memenuhi ekspektasi sendiri; typical ideal woman yang kebiasaanya perlu mempunyai background education yang mantop dan profesion yang stabil. Mahu berbinikan gadis yang well-educated, fasih cakap omputih dan layan branded brand. Rata-rata mahu begitu. Tapi, itu pun bukan jaminan bahawa tanggungjawab sebagai seorang bini dapat dipikul dengan baik.

Konklusi kami pada pagi itu (matahari belum juga naik-naik), solusi torbayek terletak atas diri sendiri, mak abah dan paling penting si awek kilang tadi. Ambil masa untuk kenal hati budi, ada rasa serasi dan pergi mampus benda-benda lain. Oh ya, berkat mak abah jangan sesekali dilupa. Semua benda boleh dibawa berbicang, kipas-kipas sikit mak abah, tabur janji manis sana-sini sikit, hah, settle. Sekian.

Awek Kuning memang tengah hot sekarang

Kami pemuja wanita, tidak kira derajat, tapi mesti mahu cun, haha.

Sunday, 22 April, 2012, 3:08 AM

2 comments:

  1. member aku dok usha awek ni kat lowyat forum.
    codename Awek Kuning.
    abes kena stalk sampai dah xjumpe dah fb, blog die,haha.

    ReplyDelete