Monday, April 16, 2012

Semoga Kau Tabah Teman


Aku dan beberapa teman ke Kampar tempoh hari. Nawaitu kami untuk melawat seorang teman. Perkhabaran mengenai teman ini aku bawa dari Pelita Bangsar minggu sebelum. Dan aku sampaikan kepada teman yang lain.

Dalam perjalanan, banyak aku berfikir. Apa yang perlu aku katakan. Kata aku pasti tiada bawa perbezaan. Perlukah kau simpati aku. Atau perlu aku berlaku seperti tiada apa yang berbeza.  Aku sendiri tak pasti. Tapi janji aku, tak kan aku berlaku seperti aku memahami. Sebab aku tahu, walaupun sejauh mana cuba aku, memang tak kan aku faham rasa kau. Itu janji aku. Itu sekelumit penghormatan yang boleh aku beri untuk rasa kau.

Kau sambut dengan senyuman. Tabah kau di situ. Pilih aku, untuk tidak bertanya apa. Datang aku hari ini untuk mendengar, rasa kau. Bukan untuk berlaku seperti aku faham, rasa kau. Omel kau, makin berkurang rambut kau. Jujur aku katakan, kau masih seperti yang aku ingat. Tidak berubah sejak kali yang terakhir, 4 tahun dulu.

Kata kau, lama masa kau ambil untuk bangkit kembali. Tabah kau di situ. Kagum aku dengan gelak tawa dan senyum kau. Tak kan aku bertanya apa ada duka yang cuba kau sembunyikan. Atau pilih kau untuk tidak ambil pusing dengan tuntutan suratan. Ah, cemburu aku. Cemburu aku dengan kekuatan kau. Dengan ketabahan kau. Semoga kau tabah teman.

(P/S: Teman ini kenalan di Shah Alam suatu ketika dulu. Didiagnos dengan kanser nodus limfa peringkat empat Februari yang lepas selepas 4 bulan menderita penyakit yang tidak diketahui. Gurau ibu beliau, dunia hari ini sudah terbalik, orang muda pula berteman orang tua untuk rawatan chemo. Moga datang kami menceriakan sedikit sebanyak hari kau. Terima kaseh atas kesudian pengkongsian rasa kau teman.)

Monday, 16 April, 2012, 4:45 AM

No comments:

Post a Comment