Tuesday, April 10, 2012

Si Pemuzik Jalanan (Part I)


Mali’s Corner Wangsa Maju. Port aku layan Char Kuey Teow sejak dua menjak ni. Tapi ni bukan Mali’s Corner yang dekat area mall baru bukak tu. Ni Mali’s Corner yang dekat shop lot area kawasan perumahan tu. Betul-betul berhadapan dengan Cyber Café Orange, yang charge 50 sen kalau kau nak tumpang kencing berak tu.

Member aku cakap, area Wangsa Maju ni dah macam area bebudak muda baru nak bertapak, nak mencari ruang bernafas di tengah KL ni. Genap dua purnama, akhirnya berpeluang jugak aku melepak dengan dua member ni, sorang dari Palong, Negeri Sembilan, sorang lagi datang nun jauh dari negeri Pantai Timur. Key Yell katanya, haha.

Dari jauh, terlihat kelibat sorang mamat naik vespa mata petak, siap usung gitar kapok. Rambut afro, ikat style sebijik macam Bo Amir Iqram, musician dalam The Hoppers & Ahli Muzik. Ada style.

Dah lah beratur panjang, seat pulak takde. Aku dengan member yang datang nun jauh dari negeri Pantai Timur tanpa segan silu join sorang brader yang tengah layan Nasi Lemak Ayam tak hirau orang keliling. Lapar kot. Yang member Palong ni pulak tengah lepak makan kat Murni SS2 dengan abang beliau yang baru balik dari Jepun dengan sorang lagi member sekampung beliau yang tengah sibuk main teater. Takpe, layan dulu, karang bukan tak boleh jumpa.

Mamat afro usung gitar kapok tadi aku perhati start gerak dari satu meja ke satu meja. Oh, busking rupanya. Kental. Aleh-aleh, aku perhati mamat ni end up dekat satu table, duduk, nyanyi lagu apa entah kat dua mamat clear table, sorang brader yang aku tumpang meja tadi, yang sorang lagi pulak yang pinjam lighter aku tadi. Alhamdulillah, beliau masih mengekalkan budi bahasa orang Melayu dengan ungkapan ringkas Terima Kaseh.

Assalammualaikum bang. Ada lagu apa-apa nak request?
Waalaikummussalam. Lagu Hari Raya di Kuala Lumpur tahu?
Sape nyanyi ah?
Butterfingers.
Tak tahu la bang. Lagu lain?
Ah, ni hah. Warisan Wanita Terakhir? (time ni meja sebelah ada sorang awek tengah lepak dengan boy beliau. Tak gentleman betul ah brader ni, tak dedicate lagu untuk awek. Tapi takpe, ni hah aku dedicate lagu untuk kau, special punye.)
Ingat-ingat lupa la bang. Mati Hidup Kembali boleh?
Pergh, lagu tema!

Pernah nampak abang ni time merayau kat Dataran Merdeka

Monday, 9 April, 2012, 7:38 PM

No comments:

Post a Comment