Monday, April 30, 2012

Briyani Ayam Madu Mahbub


Briyani Ayam Madu Mahbub
Gambar tibai, belum lagi ada dalam Private Collection


Restoran Mahbub. Bersebelahan dengan CIMB Bangsar, betul-betul berhadapan dengan Bangsar Village. Landmark berdekatan selain adalah showroom Brabus dan Masjid Bangsar. Briyani Ayam Madu Mahbub. Begitu significant dan dekat sekali dengan gua satu famili. Panjang berjela kalau nak disurahkan perkenalan dengan Briyani Ayam Madu ni. Ni gua kesahkan versi kompak.

Gua ingat lupa sejak bila Mahbub ni wujud. Tapi kalau tak silap gua lah, berdasarkan papan utama terpampang besar di kepala restoran, sejak 70-an lagi. Mak gua terjebak dengan scene Briyani Ayam Madu ni semenjak beliau berhijrah ke Kuala Lumpur. Era 80-an, ketika beliau masih lagi bekerja di Angkasapuri, ala, yang Wawasan 2020 tu.

Selepas Mak gua bernikah dengan Abah gua, Abah gua pulak start layan. Dah dua orang dah. Lepas itu, semangat Briyani Ayam Madu ni disambung legasi oleh gua tiga-beradik. Cerita Mak gua, Briyani Ayam Madu Mahbub dulu takde lah mahal mana, baru RM6, tapi tu kesah era 80-an. Kali terakhir gua layan, dah cecah RM12 jugak lah. Sekarang tak tahu lah kalau dah naik harga lagi. Bukan selalu sangat pun gua pergi layan, kekadang. Sedap lagi pun.

Kebiasannya, hidangan Briyani Ayam Madu Mahbub, having here style, pengunjung akan dihidang dengan sepinggan Nasi Briyani yang berpatutan kuantitinya. Kemudian, seketul besar Ayam Madu torbayek yang ada kala diletakkan bersama nasi atau diasingkan, bergantung kepada permintaan. Kuah dal kuning oren sepinggan. Dan lagi satu, gua kurang mahir bab sayuran ni, tak sure panggil apa. Tapi ada lah lagi satu hidangan.

Sensasi kunyahan pertama Briyani Ayam Madu Mahbub payah gua nak bayangkan. Serius. Lu nak tahu, lu kena pergi layan sendiri, gua dah bagi lokasi spesifik, harga semua. Personally, gua lebih suka bungkus bawak balik layan bersama famili. Sebab dalam tiga empat tahun belakangan ni, baru gua start layan having here style. Lagi satu, paling best kalau bungkus bawak balik, kuah Ayam Madu yang terlekat, secara automatisnya akan bercampur dengan Nasi Briyani. Sensasi dia, makan situ pun tak dapat beb.

Saranan gua, kepada peminat makanan Malaysia, yang rajin mecari kelainan, lu kena kasik try dua kali. Sekali makan situ, sekali bungkus bawak balik. Lu tengok, betul ke tak betul cakap gua. Selingan, satu malam yang hening 3 tahun lepas, gua bersama dua member dengan confidentnya drive dari Cyberjaya ke Bangsar semata-mata nak layan Briyani Ayam Madu Mahbub. Hampeh, Briyani Ayam Madu sebelum Maghrib lagi dah licin. Lu jangan buat kerja bodoh macam gua dengan member gua. Haha.

Monday, 30 April, 2012, 12:44 PM

No comments:

Post a Comment