Sunday, April 1, 2012

Perspektif


Manusia dan binatang mempunyai otak. Akal membezakan. Akal digunakan untuk menjana pemikiran. Dengan akal, kita melihat sesuatu perkara dari perspektif berbeza. Berlainan antara satu individu dengan satu individu yang lain.

Tiada salah memiliki perspektif tersendiri. Masalahnya, kebanyakan kita terlalu berpegang pada perspektif sendiri. Tanpa kompromi kita menidakkan perspektif individu lain. Ini membataskan akal untuk meneliti sesuatu perkara dari perspektif yang berbeza dari kebiasaan.

Duduk betul salah sesuatu perspektif bergantung juga kepada bilangan individu yang mendukung sesuatu perspektif. Misalnya, perspektif minoriti dianggap salah oleh perspektif majoriti. Ini menidakkan hak minoriti tadi untuk mempunyai perspektif tersendiri.

Perspektif tiada salah tiada betul. Kemampuan akal untuk meneliti sesuatu perkara dari segenap perspektif akan membawa kepada kebenaran. Tetapi barang diingat, yang benar itu tidak semestinya senantiasa benar dan yang salah itu pula tidak semestinya senantiasa salah.

Expired Film Collection: Kosongkan Minda

Thursday, 29 March, 2012, 3:14 PM 

No comments:

Post a Comment