Sunday, April 29, 2012

Momen yang ter-Captured


(Sentimental tulisan ini bertambah indah lagi jika dihayati bersama dengan Kotak Hati oleh kugiran Hujan sebagai latar.)


Kesah chinta si budak lelaki kepada seorang gadis. Oh, indahnya dunia, bagai si budak lelaki yang empunya. Apabila si gadis sudi akhirnya menerima kaseh, bermula sebuah dongengan chinta yang tiada tanding. Lain daripada yang lain. Karena harapan si budak lelaki dan si gadis, biar ditulis sendiri apa rasa hati, dongengan chinta yang pasti berbeda, yang ke akhir hayat tetap ada sebati mati dengan darah merah.

Potret lama. Dua merpati sejoli.

Si budak lelaki berambut panjang ikal melepasi bahu. Segak tampak dengan baju Melayu hitam berbutang biru satu. Lengan baju dilipat sehingga ke atas paras lengan. Dipadan dengan jeans biru pudar kesukaan, sopan bersebelahan duduk dengan si pujaan hati. Muka, aduhai, bagaikan bulan jatuh ke riba. Tersenyum malu tika momen di-capture, kepala disendeng sedikit ke kiri, mendekati yang empunya hati.

Ah, apa yang boleh dikata. Ayu si gadis bersebelahan si budak lelaki. Tampak anggun dengan sepersalinan baju kurung merah jambu. Terserlah santun Melayu. Bertambah molek lagi dengan padanan tudung putih yang digaya biasa. Muka dipalingkan sedikit menampakkan sisi kiri muka. Tersenyum bahgia si gadis menampakkan susunan gigi putih bersih. Senyuman penuh keikhlasan, penuh kejujuran, pasti, senyum itu yang meruntun hati si budak lelaki.

Yang memandang pasti terpana. Yang tersirat pun jelas di mata, apatah lagi yang tersurat. Kilau terang-benderang pada mata si budak lelaki dan si gadis mencerita segala. Bagai dunia hanya milik mereka berdua. Semoga berbahgia hendaknya kalian berdua. Titipan doa moga dikabul Tuhan yang Maha Esa, tidak di duniya, bersama selama kalian di sana. Potret lama, menginterpretasi segala, ingatan terhadap sebuah dongengan chinta.

Saturday, 28 April, 2012, 10:31 PM

No comments:

Post a Comment